Circle K och Löfbergs räddar kaffe från att bli matsvinn

PUBLICERAD: 28 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Martin Löfberg är Chief Purchasing Officer på Löfbergs. Foto: Robert Nygren

Nu serveras den första koppen av Circle K:s räddade kaffe. Kaffet är ett resultat av det mångåriga samarbetet med Löfbergs, som nu har tagit fram ett kaffe på bönor som annars riskerat att bli svinn i rosteriet. Kaffet är en blandning av tre sorter från Syd- och Centralamerika samt Östafrika. Satsningen uppges säkerställa en besparing på cirka 28 ton CO2 och finns bara på Circle K.

Skönhetsfläckar på förpackningen, skadad streckkod eller fel vikt innebär ofta att produkten inte kan säljas vidare till kund. Eftersom 80-90 procent av kaffets klimatpåverkan sker i odlarlandet är det viktigt att minimera spillet av färdig produkt. I det nya samarbetet säkerställer Circle K och Löfbergs att kaffet tas omhand genom att tre olika sorter kombineras till en ny unik blandning.

”Den här satsningen är otroligt spännande och det känns väldigt bra att vi kan bidra till att varje böna når kaffekoppen. Vi säljer cirka 11 miljoner koppar kaffe varje år på våra stationer och med de här limiterade blandningarna säkerställer vi att 6 ton kaffe inte svinnas. Att kaffet är unikt och limiterat gör inte saken sämre”, säger Martin Stenberg, Senior Category Manager Food på Circle K.

De limiterade blandningarna består av 100 procent arabicabönor från tre olika sorters kaffe från Syd- och Centralamerika samt Östafrika, som blandas utifrån tillgång för stunden. Att det är just dessa tre kaffesorter som blandas är ingen slump, då de har egenskaper som gifter sig med varandra och uppges ge ett fylligt och välbalanserat kaffe med toner av tropisk frukt.

”Inget gör oss så lyckliga som att hitta sätt att undvika att kaffe kasseras och att de bönor som odlats, plockats, transporterats och förädlats verkligen når koppen. Vi arbetar på olika sätt för att hantera och minimera svinnet och genom samarbetet med Circle K har vi hittat en lösning som ger en ny, spännande smakupplevelse”, säger Martin Löfberg, Chief Purchasing Officer på Löfbergs.

Den första omgången finns tillgänglig från slutet av maj till och med september och ersätts av en helt ny blandning i oktober. Kaffet kommer endast att finnas under dessa perioder.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland