Under 2020 kontrollerades informationen om allergena ingredienser i maten på 6 000 restauranger och serveringsställen. Det visade sig att 13 procent av företagen inte kunde ge rätt information, det vill säga vid omkring var åttonde kontroll.
”Att det så pass ofta riskerar att bli fel när någon ber att få veta om allergener i maten på serveringsställen är mycket allvarligt. Det kan leda till allvarliga reaktioner om en allergisk person får i sig det som de är allergiska mot”, säger Ylva Sjögren Bolin, rådgivare på Livsmedelsverket.
Under 2022 kommer Malmö stad att leda ett nationellt projekt, som innebär att det kommer att utföras ännu fler riktade kontroller inom området allergeninformation. Alla landets kommuner är välkomna att delta.
”Om en konsument inte har fått rätt information är det bra att höra av sig till livsmedelskontrollen i sin kommun. Då kan livsmedelskontrollen reda ut tillsammans med företaget varför det blev fel”, säger Victoria Wahlman, statsinspektör på Livsmedelsverket.
Kommuner, länsstyrelser och Livsmedelsverket har under 2020 gjort extra kontroller på vissa utvalda verksamheter, eller operativa mål. Fokus låg på verksamheter som serverar eller säljer mat som kan innebära hälsorisk för konsumenter eller där konsumenten riskerar att bli lurad. Därför kontrollerades bland annat allergeninformation på restaurang.
Trots pandemin har kontrollmyndigheterna utfört många målkontroller, särskilt inom målet om allergeninformation på restauranger och caféer.
Livsmedelsverkets information om allergimärkning