Sara Berger ska ta ärtdrycken Sproud till nya höjder

PUBLICERAD: 21 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Sara Berger är VD för Sproud International.

Sproud, som tillverkar ärtbaserade mejeriprodukter, har utsett Sara Berger till ny global VD. Sprouds mål är att bli det växtbaserade mejeribolaget i världen med lägst klimatavtryck och högst tillväxt. Nu står företaget inför en kraftig tillväxtfas med målsättningen att omsätta 500 miljoner kronor inom tre år.

Sara Berger är idag VD för SydGrönt och har tidigare arbetat inom bland annat Unilever, 7-Eleven samt Findus. Hon har även haft flera styrelseuppdrag och är idag ledamot i techplattformen Matilda Food Techs styrelse.

Sara Berger tillträder VD-tjänsten på Sproud i augusti och kommer att arbeta i nära samverkan med Sprouds medgrundare Maria Tegman, som lämnar över VD-rollen för att fokusera på den fortsatta utvecklingen av Sprouds varumärke i rollen som Global Marketing Director.

“En av de största utmaningar världen står inför är omställningen till en hållbar livsmedelsproduktion. Sproud har gjort ett fantastiskt arbete med att etablera sig som en viktig spelare på en snabbväxande marknad där konkurrensen är hård och är nu redo att accelerera från startup till scaleup. Med oslagbar smak och kategorins lägsta klimatavtryck har Sproud alla förutsättningar för att bli det ledande växtbaserade mejeribolaget världen över. Jag är övertygad om att vi kan ta väsentliga marknadsandelar och Sproud till nästa nivå”, säger Sara Berger.

Med investering från London-baserade VGC Partners i ryggen har Sproud vuxit stadigt under året och nu öppnas ett nytt huvudkontor i Malmö med plats för 20 anställda. I samband med detta satsar företaget även stort på den amerikanska verksamheten med ett USA-kontor och en General Manager för Nordamerika, Bill Lange, som har en bakgrund från bland andra Nestlé och Campbell Soup Company.

“Vi är oerhört stolta att få välkomna Sara in i teamet som ny VD. Efter en framgångsrik lansering på den svenska marknaden och distribution säkrad hos ledande retailers på samtliga nyckelmarknader, inklusive Whole Foods Market i USA, står vi nu inför en kraftig tillväxtfas, och där blir Saras erfarenhet ovärderlig. Med Sara ombord och ett fantastiskt och snabbt växande team är vi nu väl utrustade för att gå in i nästa fas av Sprouds resa”, säger Nicklas Jungberg, Sprouds medgrundare och styrelseordförande.

Sproud etablerades 2017 i Malmö av Maria Tegman, Nicklas Jungberg och Christopher Robertson. Företaget har sitt huvudkontor i Malmö och ytterligare verksamhet i Storbritannien och USA. Sprouds ärtbaserade och veganska produkter finns tillgängliga på 18 marknader runtom i världen via e-handlare och mataffärer, som Ica, Waitrose, Whole Foods Market och Amazon.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1