Drygt 70 procent av svenskarna vill att deras matbutik ska guida till varor som är bra ur klimatsynpunkt. Hemköp inför därför klimatguidning genom hela butiken i ett pilottest med sju butiker i fem städer för att öka kunskapen kring hur man kan minska sin klimatpåverkan, utan att göra avkall på matglädjen.
Enligt en nyligen genomförd undersökning av Kantar Sifo vill drygt 70 procent att deras matbutik, i viss till stor utsträckning, ska guida till varor som är bra ur klimatsynpunkt. Lika många kan tänka sig att ändra sitt val om butiken informerade och guidade till ett val som är bättre för klimatet. Här sticker kvinnor ut, nära 80 procent kan tänka sig att byta till en vara med lägre klimatpåverkan.
Guidningen består av skyltar som tipsar om till exempel frukt och grönsaker i säsong, växtbaserade proteinkällor och rätter gjorda på räddade råvaror. För de kunder som vill läsa mer finns en QR-kod på skyltarna som leder till hemköp.se.
Val, beräkningar och klimatpåverkan i guidningen är kvalitetssäkrad av forskningsinstitutet RISE.
Följande Hemköpsbutiker ingår i pilottestet som nu är i gång:
- Kalmar – Kvarnholmen
- Göteborg – Vasagatan
- Stockholm – Telefonplan, Odenplan och Råcksta
- Söderköping – Ågatan
- Norrköping – Kungsgatan
”Som ett komplement till certifieringar för ekologiska varor och andra miljömärkningar vill vi tipsa och guida till val med lägre klimatpåverkan på ett inspirerande sätt. Ambitionen är att vi ska rulla ut klimatguidningen i alla våra butiker senare under året”, säger Desiré Cichy, som är hållbarhetsansvarig på Hemköp.
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo 27-29 april 2021 och är statistiskt säkerställd. I webbenkäten svarade 1 055 respondenter.