Hemköp inför klimatguidning genom hela butiken

PUBLICERAD: 11 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Guidningen består av skyltar som tipsar om till exempel frukt och grönsaker i säsong.

Drygt 70 procent av svenskarna vill att deras matbutik ska guida till varor som är bra ur klimatsynpunkt. Hemköp inför därför klimatguidning genom hela butiken i ett pilottest med sju butiker i fem städer för att öka kunskapen kring hur man kan minska sin klimatpåverkan, utan att göra avkall på matglädjen.

Enligt en nyligen genomförd undersökning av Kantar Sifo vill drygt 70 procent att deras matbutik, i viss till stor utsträckning, ska guida till varor som är bra ur klimatsynpunkt. Lika många kan tänka sig att ändra sitt val om butiken informerade och guidade till ett val som är bättre för klimatet. Här sticker kvinnor ut, nära 80 procent kan tänka sig att byta till en vara med lägre klimatpåverkan.

Guidningen består av skyltar som tipsar om till exempel frukt och grönsaker i säsong, växtbaserade proteinkällor och rätter gjorda på räddade råvaror. För de kunder som vill läsa mer finns en QR-kod på skyltarna som leder till hemköp.se.

Val, beräkningar och klimatpåverkan i guidningen är kvalitetssäkrad av forskningsinstitutet RISE.

Följande Hemköpsbutiker ingår i pilottestet som nu är i gång:

  • Kalmar – Kvarnholmen
  • Göteborg – Vasagatan
  • Stockholm – Telefonplan, Odenplan och Råcksta
  • Söderköping – Ågatan
  • Norrköping – Kungsgatan

”Som ett komplement till certifieringar för ekologiska varor och andra miljömärkningar vill vi tipsa och guida till val med lägre klimatpåverkan på ett inspirerande sätt. Ambitionen är att vi ska rulla ut klimatguidningen i alla våra butiker senare under året”, säger Desiré Cichy, som är hållbarhetsansvarig på Hemköp.

Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo 27-29 april 2021 och är statistiskt säkerställd. I webbenkäten svarade 1 055 respondenter.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

150 förslag på regelförenklingar

Livsmedelsverket har fått in 150 förslag på regelförenklingar från livsmedelsföretag och branschorganisationer.
scan-slaktare2-text1

Krav-märkt chark från Smak av Svea

Protos lanserar Krav-märkt smörgåsmat och bacon från utegrisar under varumärket Smak av Svea.
Sammanställning SaS grisprodukter (1200 x 750 px) högupplöst

Foodoras robotleveranser har startat i Stockholm

Nu är foodoras robotleveranser i gång i Stockholm genom ett partnerskap med Starship Technologies.
foodorarobotar3

Carlsberg Sverige rekryterar till ledningsgruppen

Monika Nowak har tillträtt som Vice President On Trade på Carlsberg Sverige. Hon kommer närmast från Arla.
Carlsberg Monika feb 25 LR foto Maria Cruseman-6_PM (kopia)