Matsmart lanserar eget varumärke på basvaror

PUBLICERAD: 6 maj 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Matsmart lanserar det egna varumärket By Motatos på basvaror med noll svinn som vision.

Matsmart lanserar Sveriges första renodlade e-handelsvarumärke för mat: By Motatos. De första produkterna består av hållbara basvaror, som pasta, bönor, olivolja och krossade tomater. Matsmart lovar också noll svinn och inleder ett strategiskt samarbete med The Hunger Project.

Matsmart, som säljer matvaror och konsumentprodukter som riskerar att slängas, ger sig nu som första mat-e-handlare in i produktion under eget varumärke. Varorna från By Motatos ska dels komplettera det räddade sortimentet, dels bidra till mer hållbara matsystem.

”Idag kastas eller förstörs en tredjedel av all mat som produceras, någonstans längs vägen från åker till kompostkärl. Med det här varumärket vill vi göra rätt från början. Steg 1A i det arbetet handlar om att producera hållbar, bra mat som inte blir svinn någonstans längs vår del av värdekedjan. Dessutom vill vi även redan från start att det här varumärket ska bidra till samhället. Därför har vi inlett ett strategiskt samarbete med organisationen The Hunger Project”, förklarar Sofia Syrén, CMO för Matsmart.

En procent av vinsten från By Motatos, eller minst 100 000 kronor per år, ska gå till den internationella organisationen The Hunger Project, som jobbar med insatser för att avskaffa hunger och fattigdom. Tillsammans ska organisationen och e-handeln även driva gemensamma initiativ för att belysa behoven att skapa mer hållbara matsystem.

”Stora insatser behövs för att vända utvecklingen av hungersituationen i världen och vi tror på samarbeten för att nå resultat. Matsmart är ett företag som tar ansvar och vill förändra ett ohållbart matsystem. De har dessutom en stark plattform där de når väldigt många konsumenter på flera marknader”, säger Malin Flemström, VD på The Hunger Project Sverige.

Produkterna från By Motatos ska säljas i alla länder där Matsmart finns och är tänkta att fungera som komplement till e-handelns ständigt skiftande sortiment.

”Vi har lyssnat på våra kunder och budskapet från dem är väldigt tydligt. De älskar att handla hos oss, men har ibland svårt att få ihop till en hel leverans. Med kompletterande basvaror blir det förhoppningsvis lättare att beställa från oss. Och om våra kunder får ihop sina ordrar kan vi sälja mer och även rädda större volymer mat från att slängas”, säger Sofia Syrén.

By Motatos löfte om noll svinn i försörjningskedjan från producent till konsument ska hållas genom full transparens runt hur mycket varor under eget varumärke som e-handeln tar in och sedan säljer till kund.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Livsmedelskonsumtionen: Mindre mjölk och mer kyckling

Svenskarnas mjölkkonsumtion har mer än halverats sedan 1980. Samtidigt har konsumtionen av fjäderfäkött mer än fyrdubblats
julrecept 3

Fler svenskar vill äta nyttigt på restaurang

Fler svenskar efterfrågar nyttigare restaurangmat men att få är beredda att betala för merkostnaden. Det visar rapporten FOOD-Barometer.
iStock-875478012

Husmanskosten får sin egen dag

Den 26 februari har utsetts till Husmanskostens dag. Initiativtagare är Pontus Frithiof, tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin
husmans

Svenskarnas intresse för bakning ökar

94 procent av svenskarna bakar minst en gång per år och 67 procent varje månad. Det visar Dr. Oetkers senaste Bakrapport.
dr oetker