Martin & Servera vill rädda mat med ny digital plattform

PUBLICERAD: 16 april 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Martin & Servera Restauranghandels kunder kan sedan tidigare hjälpa till att rädda mat och minska svinnet genom att köpa från utförsäljningslistan i e-handeln. Nu blir detta möjligt också för kunder inom stat, kommun och region samt privata kedjor vars inköpssystem kommunicerar direkt (EDI) med Martin & Servera Restauranghandels affärssystem.

”Genom lanseringen av den nya sajten Rädda Mat breddar vi nu tillgängligheten, så att även kunder som använder andra digitala inköpskanaler än vår e-handel kan köpa varor på utförsäljning och därmed minska matsvinnet. Det känns fantastiskt bra”, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera.

Via utförsäljningslistan i e-handeln, som lanserades vid halvårsskiftet 2019, har kunderna kunnat rädda varor från att slängas. Under 2020 räddades 661 ton varor från att bli svinn – en ökning med 350 procent jämfört med föregående år.

”Vi ska halvera svinnet i vår egen verksamhet till 2025 och det här är en av många åtgärder som vi gör för att nå det målet. Kunderna är med och minskar svinnet, samtidigt som de kan göra klipp på varor de ändå behöver i sin verksamhet. Det är bra både för miljön och för affärerna”, säger Kristina Ossmark.

En del av de varor som ändå blir kvar på lagerhyllan doneras till lokala välgörenhetsorganisationer. Martin & Servera har samarbeten med Stadsmissionen i Stockholm, Västerås och Umeå, Räddningsmissionen i Göteborg och Hela människan i Norrköping. Totalt donerades 81 ton varor under 2020.

Länk till Rädda Mat

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx