DrOetker har tillsammans med Habermax och baka.se tagit fram en rapport som kartlägger svenskarnas bakvanor, alltifrån känslor och beteenden till faktiska siffror på vad som bakas belyses.
2 000 personer i åldersgruppen 17-74 år har intervjuats om sina bakvanor. Svaren visar att det finns tydliga regionala skillnader. I Göteborg anger hela 61 procent att de bakar minst en gång i månaden, till skillnad från 56 procent i Stockholm och 44 procent i Malmö.
Inte helt oväntat finns det skillnader mellan kvinnors och mäns bakvanor – men det är faktiskt inte några stora skillnader att tala om. 66 procent av kvinnorna uppger att de bakar minst någon gång i månaden, mot 44 procent av männen.
Den gemensamma nämnaren för nästan alla svar är att det är roligt och glädjefyllt att baka. En grupp njuter av processen och en av resultatet. Så oavsett vilket, är den stora anledningen glädje.
”Det gör oss extra glada naturligtvis, eftersom det var det vi trodde skullevara den största anledningen. När det gäller just skillnaden mellan att njuta av processen eller resultatet, så har vi grottat ner oss lite mer i detta ämne. Är det ett rationellt val eller ett emotionellt val att baka oavsett om man är processinriktad eller resultatinriktad, säger Anna Hedlund, produktchef på DrOetker.
”Svaren visar att utan det emotionella, så tappar man just glädjen i själva bakningen. Då blir det mer en uppgift istället för ett intresse. Det tyder på att även om man har gjort ett rationellt val att baka, så ser vi att det per automatik också blir emotionellt i form av glädje. Om du inte har det som jobb förstås. Men även då hoppas vi att glädjen finns där.”
I rapporten finns, bland mycket annat, även en kartläggning på de olika personas som finns inom bakning och den visar att det endast är 3 procent som bakar för att kunna lägga ut bilder på sociala medier, vilket är en smula förvånande, menar Anna Hedlund:
”Det var väldigt mycket som förvånade oss när sammanställningen för rapporten blev klar. Vi hade trott att det skulle vara större skillnader mellan vad yngre och äldre bakar. Givetvis finns det skillnader, men inte så stora som vi trott. Vi hade också gissat att TV skulle vara en större inspirationskälla än vad undersökningen visar, med tanke på att det sänds så många bakprogram idag, som exempelvis Hela Sverige bakar. Men det kan ju vara så att man uppfattar det mer som underhållning än att det verkligen ger inspiration till vad man själv vill baka.
Insikter från bakrapporten:
• Kladdkaka, surdegsbröd och kanelbulle toppar listan av vad som bakas mest
• Svensken bakar mest inför födelsedagar, jul och när det bjuds hem gäster
• 39 procent bakar för att det är mer prisvärt än att köpa färdiga bakverk
Läs rapporten i sin helhet här