Svenskarnas bakvanor kartlagda i ny rapport

PUBLICERAD: 30 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari


DrOetker har tillsammans med Habermax och baka.se tagit fram en rapport som kartlägger svenskarnas bakvanor, alltifrån känslor och beteenden till faktiska siffror på vad som bakas belyses.

2 000 personer i åldersgruppen 17-74 år har intervjuats om sina bakvanor. Svaren visar att det finns tydliga regionala skillnader. I Göteborg anger hela 61 procent att de bakar minst en gång i månaden, till skillnad från 56 procent i Stockholm och 44 procent i Malmö.

Inte helt oväntat finns det skillnader mellan kvinnors och mäns bakvanor – men det är faktiskt inte några stora skillnader att tala om. 66 procent av kvinnorna uppger att de bakar minst någon gång i månaden, mot 44 procent av männen.

Den gemensamma nämnaren för nästan alla svar är att det är roligt och glädjefyllt att baka. En grupp njuter av processen och en av resultatet. Så oavsett vilket, är den stora anledningen glädje.

”Det gör oss extra glada naturligtvis, eftersom det var det vi trodde skullevara den största anledningen. När det gäller just skillnaden mellan att njuta av processen eller resultatet, så har vi grottat ner oss lite mer i detta ämne. Är det ett rationellt val eller ett emotionellt val att baka oavsett om man är processinriktad eller resultatinriktad, säger Anna Hedlund, produktchef på DrOetker.

”Svaren visar att utan det emotionella, så tappar man just glädjen i själva bakningen. Då blir det mer en uppgift istället för ett intresse. Det tyder på att även om man har gjort ett rationellt val att baka, så ser vi att det per automatik också blir emotionellt i form av glädje. Om du inte har det som jobb förstås. Men även då hoppas vi att glädjen finns där.”

I rapporten finns, bland mycket annat, även en kartläggning på de olika personas som finns inom bakning och den visar att det endast är 3 procent som bakar för att kunna lägga ut bilder på sociala medier, vilket är en smula förvånande, menar Anna Hedlund:

”Det var väldigt mycket som förvånade oss när sammanställningen för rapporten blev klar. Vi hade trott att det skulle vara större skillnader mellan vad yngre och äldre bakar. Givetvis finns det skillnader, men inte så stora som vi trott. Vi hade också gissat att TV skulle vara en större inspirationskälla än vad undersökningen visar, med tanke på att det sänds så många bakprogram idag, som exempelvis Hela Sverige bakar. Men det kan ju vara så att man uppfattar det mer som underhållning än att det verkligen ger inspiration till vad man själv vill baka.

Insikter från bakrapporten:

• Kladdkaka, surdegsbröd och kanelbulle toppar listan av vad som bakas mest
• Svensken bakar mest inför födelsedagar, jul och när det bjuds hem gäster
• 39 procent bakar för att det är mer prisvärt än att köpa färdiga bakverk

Läs rapporten i sin helhet här

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Shoan Etemadi blir ny vd för Hemköpskedjan

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef Shoan Etemadi har rekryterats som vd för Hemköpskedjan.
axfood

Låg kunskap om spillvärme i livsmedelsindustrin

Det finns ett stort kunskapsglapp om energieffektivisering hos hållbarhetschefer inom livsmedelsindustrin, enligt en ny rapport.
Jesper_Wiren01

Oddlygood lanserar iskaffe i två smaker

Havredrycken Oddlygood Ice Ice Coffee kommer i smakerna Original och Caramel.
IceIce

Marabous nya produktionslinje invigd

Cirka 200 miljoner kronor har investerats i den nya produktionslinjen i Upplands Väsby, som är en av de största för chokladkakor i världen.
2(1)