Nu blir det lättare att välja både svenskt och Krav-märkt

PUBLICERAD: 1 mars 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Krav och Från Sverige inleder ett samarbete om märkning av livsmedel, som både är svenskproducerade och Krav-certifierade. Bland annat tas det fram ett gemensamt skylt- och marknadsföringsmaterial för butik.

”Vi vill tillsammans med Krav göra det tydligt och underlätta valet för de konsumenter som både vill handla svenskproducerade och ekologiska Krav-märkta produkter”, säger Ulrika Ekström, VD för Svenskmärkning AB.

Svenskmärknings styrelse har även tagit beslut om att sänka årsavgiften, från 3 000 kronor till 500 per år, för märkesanvändande företag som omsätter upp till 9 miljoner kronor. Det underlättar för mindre företag som vill använda både Från Sverige-märket och Krav-märket.

”Flera svenska Krav-bönder, som exempelvis äppelodlare, har framfört att de vill tydliggöra att produkterna både är svenskodlade och Krav-godkända. Här kan man exempelvis ta fram klistermärken med båda märkningarna. Genom detta samarbete hoppas vi kunna gå svenska producenter tillmötes för att öka deras synlighet och försäljning”, säger Anita Falkenek, VD för Krav.

Befintliga kriterier och rutiner för ursprungsmärkningen Från Sverige och för Krav ligger fast och respektive organisation svarar för sina avtal och kriterier och sin administration. Utseendet på varumärkena kommer inte heller att ändras.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx