Invägningen av mjölk ökade under 2020

PUBLICERAD: 17 februari 2021
UPPDATERAD: 21 februari

Invägningen av ekologisk mjölk ökade med närmare 4 procent under 2020, jämfört med 2019.

Den totala invägningen av mjölk ökade med 2,5 procent under 2020, jämfört med 2019. För ekologisk mjölk ökade invägningen med närmare 4 procent under perioden. Det visar statistik från Jordbruksverket.

Den totala invägningen av mjölk under 2020 var 2 772 000 ton. Invägningen av ekologisk mjölk utgjorde 481 000 ton. Mjölken användes till att producera 694 000 ton konsumtionsmjölk och 236 000 ton syrade produkter. Det innebar en minskning av konsumtionsmjölk med 5 procent och en ökning av syrade produkter med 6 procent, jämfört med 2019.

Invägningen av mjölk ökade under 2020 Invägningen av mjölk ökade under 2020 Produktionen av grädde, ost och smör ökade jämfört med föregående år, medan produktionen av mjölkpulver minskade.

Mer information finns i rapporten Animalieproduktion, års- och månadsstatistik – 2020:12

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1