Från årsskiftet 2021 gäller nya skärpta kriterier för butiker märkta med Naturskyddsföreningens miljömärkning Bra Miljöval. Willys butiker är sedan tidigare märkta med Bra Miljöval och efter en tids omställningsarbete har nu alla kedjans 214 butiker fått förnyad licens.
En butik som är märkt med Bra Miljöval måste uppfylla en rad kriterier, som att ha ett brett utbud av ekologiska och miljömärkta produkter, källsortera sitt avfall och genomföra energieffektiviserande åtgärder.
Miljökraven i märkningen ses över och skärps regelbundet. I den senaste revideringen har kraven främst koncentrerats på att förbättra de utsatta havsmiljöerna samt att minska problematiska kemikalier i vår vardag. Åtgärderna har exempelvis inneburit att Willys ökar andelen fisk med grönt ljus enligt WWF:s fiskguide, utökar sortimentet med miljömärkta tvålar, schampon och annan kroppsvård, samt utökar andelen av ekologiska och vegetariska alternativ.
”Det är glädjande att alla Willys-butiker skruvar upp sitt miljöarbete ytterligare och tar ett stort ansvar för sin miljöpåverkan. Med de skärpta kraven blir det ett bredare sortiment av fisk och skaldjur som bidrar till att haven får återhämta sig och hotade arter skyddas. Det blir lättare för konsumenten att välja klimatsmart med fler ekologiska, vegetariska och miljömärkta alternativ i butiker. Vi hoppas att fler livsmedelsbutiker inspireras att bli Bra Miljöval-märkta för att på så vis bidra till en hållbar framtid, säger Eva Eiderström, chef för Bra Miljöval.
Nya miljökrav från Bra Miljöval:
• Mer hållbart fisk- och skaldjurssortiment. Antalet arter med gult ljus enligt WWF:s Fiskguide ska minska. Inom fem år ska endast fisk- och skaldjur från bestånd med grönt ljus i WWF:s Fiskguide säljas. ortsatt stopp för försäljning av odlade jätteräkor.
• Förbud att sälja hudvårdsprodukter och smink som innehåller PFAS. PFAS är de mycket svårnedbrytbara ämnen som kan finnas i brandskum och som på vissa platser förgiftat dricksvattnet.
• Förbud mot miljö- och hälsofarliga bisfenoler (BPA, BPF och BPS) i mat- och barnprodukter.
• Begränsning av stekpannor och bakformar med beläggning av PFAS.
• Personalen lär sig mer om viktiga miljöfrågor. Det gör arbetet meningsfullt och gör det lättare att guida kunderna till bra val i butiken.
• Fler miljömärkta tvålar, schampon och annan kroppsvård för bebisar och barn.
• Kundens bilresa till butiken påverkar generellt klimatet mer än matvarornas resa från olika håll i världen. Därför förenklar butiken för kunder att gå, cykla och åka kollektivt.
• Ökat fokus på vegetariska produkter.
• Öka försäljningsandelen av ekologiska livsmedel över tid.
• Färre produkter med PVC.