Carlsberg Sveriges Plastlöfte ska minska klimatpåverkan

PUBLICERAD: 27 januari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Carlsberg Sverige lanserar ett Plastlöfte, med tydliga mål för att minska plastanvändningen och nedskräpningen av plast i naturen. I ett första steg ska Carlsberg Sverige minska företagets klimatpåverkan med upp till 60 procent per förpackningsslag som omfattas av plastlöftet.

”Vi vill minska den totala mängden ny fossil plast och ha noll plastspill. Plasten vi sätter på marknaden ska samlas in, återvinnas och kunna återvinnas igen, med optimala cirkulära plastflöden. Så lyder vårt nya Plastlöfte”, säger Peter Hammarstedt, VD på Carlsberg Sverige.

De första stegen i Carlsberg Sveriges plastlöfte innebär att introducera:

• 50 % återvunnen plast i PET-flaskor för läsk och vatten år 2022
• 100 % återvunnen plast runt multipack för aluminiumburk år 2022
• 100 % återvinningsbara förpackningar år 2025

Dessa mål kommer att minska Carlsberg Sveriges klimatpåverkan med upp till 60 procent per förpackningsslag. Dessutom fortsätter Carlsberg att konvertera PET-portföljen till att innehålla en ännu högre andel återvunnen plast, samt att medverka till att branschen når 90 procents återvinningsgrad för PET-flaskor och burkar inom ramen för Returpack, senast år 2025.

”Det pågår ett stort arbete med att kartlägga all plast som används i verksamheten. På våra primär- och sekundärförpackningar ska andelen återvunnet material öka, på sikt upp till 80-100 procent, vi vill hitta rätt balans mellan andel återvunnet material och cirkulära plastflöden. Vi tittar också på förnybara lösningar för att ersätta den fossila plasten, säger Anna Anderberg, hållbarhetschef på Carlsberg Sverige.

Den långsiktiga visionen är att hela Carlsberg Sveriges verksamhet ska vara klimatneutral 2045. 2030 ska företaget ha noll plastspill och ett cirkulärt system för plasthantering samt maximal insamling av alla förpackningar.

 

 

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown