Danish Crown Foods Sweden lanserar vegetariskt bacon

PUBLICERAD: 25 januari 2021
UPPDATERAD: 21 februari


Som en del i Danish Crown Foods Swedens ambitiösa klimatmål lanserar köttproducenten något som kommer att få många att höja på ögonbrynen – bokvedsrökt vegetariskt bacon.

”Vi är en global baconexpert, det är vår kärna. Genom att erbjuda det starkaste sortimentet på marknaden ska vi vara det självklara valet för konsumenten och med vår nya satsning på vegetariskt bacon får vi en ny bredd i vår portfölj”, säger Jessika Höglund, varumärkesansvarig för Tulip på Danish Crown Foods Sweden.

Allt fler blir medvetna om matens miljöpåverkan och många är idag öppna för vegetariska alternativ, om inte vid varje måltid så åtminstone några i veckan. Det är en utveckling som Danish Crown Foods Sweden vill stötta och lanserar därför något så okonventionellt som vegetariskt bacon – Tulip Veggie Bacon 80 g. Producerat av ärtor och potatis är baconet 100 procent växtbaserat, men smakar trots det som traditionellt bacon.
”Det har tagit lång tid och krävts många tester för att ta fram den här produkten, men vi är väldigt nöjda med resultatet. Vi på Danish Crown står för kvalitet och smak, så för oss var det viktigt att inte släppa produkten förrän vi kunde garantera en god smak med den naturliga rökigheten och det salta som traditionellt bacon har”, säger Jessika Höglund.

Tulips vegetariska bacon säljs på ICA, Coop och Bergendahls över hela landet och kostar cirka 16,90 kronor. För Danish Crown innebär lanseringen inte bara att produktportföljen breddas, utan också att köttproducenten tar ett steg närmare sina ambitiösa hållbarhetsmål. Till 2030 ska Danish Crown Foods Swedens klimatpåverkan halveras och till 2050 ska företaget vara helt klimatneutralt.
”I framtiden ska vi inte bara vara en av Europas största köttproducenter, utan också den mest hållbara. Under det senaste året har vi tittat närmare på hela kedjan från jord till bord. För oss är det viktigt att inte nå våra mål genom att klimatkompensera, utan att minska klimatpåverkan genom att hållbarhetsarbetet integreras i hela verksamheten”, säger Fredrik Andersson, vd för Danish Crown Foods Sweden.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org