Hållbarhet en viktig aspekt när svenskar handlar mat

PUBLICERAD: 14 december 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Mer än var tredje svensk låter ofta eller alltid hållbarhetsaspekter avgöra vilka matvaror de köper. Flest rankar klimatet som viktigast men även frågor som djurhälsa och bekämpningsmedel är viktiga, enligt en ny undersökning. Samtidigt säger nästan hälften av svenskarna att det är svårt att förstå om maten de köper är hållbart producerad.  

En ny undersökning från Demoskop på uppdrag av Coop visar att fyra av tio svenskar alltid eller ofta tänker på om en vara är hållbart producerad när de handlar livsmedel och att en tredjedel låter den informationen styra vad de faktiskt handlar. Samtidigt tycker nästan häften av de svarande att det är svårt att förstå om de livsmedel de köper är hållbart producerade eller inte. Bland svarande över 65 år är andelen ännu högre.

På frågan om vad som är det största hindret för att handla livsmedel som är hållbart producerade svarar de flesta att det är priset (37 procent), följt av information (26 procent) samt den egna kunskapen (10 procent).

”I Sverige har vi tillgång till otroligt mycket olika mat och livsmedel från hela världen. Vi förstår att man som konsument kan känna att det är svårt att förstå hur maten har producerats och vilken påverkan på miljön, klimatet och samhället den har. Vår roll som matkedja är att fortsätta förbättra vår information, erbjuda fler hållbara alternativ och göra tydligare märkningar”, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetsdirektör på Coop Sverige.

Ur en lista på tio aspekter av hållbarhet (desamma som WWF listat inom Hållbar Livsmedelskedja) ombads de svarande att välja vilka hållbarhetsaspekter som är viktigast för dem när det gäller mat. De allra flesta sätter klimatet främst (21 procent), följt av påverkan på djurhälsa (18 procent) samt att livsmedel tillverkats utan bekämpningsmedel (18 procent). Personer upp till 29 år rankar klimatet som viktigast, medan personer över 65 år sätter frågan om bekämpningsmedel främst.

Undersökningen genomfördes 9-26 oktober 2020 och 2 731 intervjuer har genomförts.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Anamma vill knuffa köttätare i en grönare riktning

Anamma lanserar köttavdraget, som innebär att den som har köpt kött kan använda kvittot för att få ett avdrag på vegoprodukter.
Köttavdraget

Fermentering ska ge nya hållbara råvaror

Greenfood och Tekinn undersöker hur svinn och rester kan omvandlas till ätbara råvaror med hjälp av fermentering.
8ebf740ccd2aa56f_org

Axfood förvärvar hela City Gross

Bergendahlskoncernen säljer resten av City Gross till Axfood. Köpeskillingen uppgår till 2 miljarder kronor.
803c6e3f4e727c16_org

Atria minskar sitt matsvinn med Matmissionen

Atria har tecknat ett donatoravtal med Matmissionen. Genom samarbetet kan Atria minska sitt matsvinn och samtidigt stödja Matmissionens arbete.
Matmissionen i Jakobsberg öppnar i april 2020.