Mer än var tredje svensk låter ofta eller alltid hållbarhetsaspekter avgöra vilka matvaror de köper. Flest rankar klimatet som viktigast men även frågor som djurhälsa och bekämpningsmedel är viktiga, enligt en ny undersökning. Samtidigt säger nästan hälften av svenskarna att det är svårt att förstå om maten de köper är hållbart producerad.
En ny undersökning från Demoskop på uppdrag av Coop visar att fyra av tio svenskar alltid eller ofta tänker på om en vara är hållbart producerad när de handlar livsmedel och att en tredjedel låter den informationen styra vad de faktiskt handlar. Samtidigt tycker nästan häften av de svarande att det är svårt att förstå om de livsmedel de köper är hållbart producerade eller inte. Bland svarande över 65 år är andelen ännu högre.
På frågan om vad som är det största hindret för att handla livsmedel som är hållbart producerade svarar de flesta att det är priset (37 procent), följt av information (26 procent) samt den egna kunskapen (10 procent).
”I Sverige har vi tillgång till otroligt mycket olika mat och livsmedel från hela världen. Vi förstår att man som konsument kan känna att det är svårt att förstå hur maten har producerats och vilken påverkan på miljön, klimatet och samhället den har. Vår roll som matkedja är att fortsätta förbättra vår information, erbjuda fler hållbara alternativ och göra tydligare märkningar”, säger Charlotta Szczepanowski, hållbarhets- och kvalitetsdirektör på Coop Sverige.
Ur en lista på tio aspekter av hållbarhet (desamma som WWF listat inom Hållbar Livsmedelskedja) ombads de svarande att välja vilka hållbarhetsaspekter som är viktigast för dem när det gäller mat. De allra flesta sätter klimatet främst (21 procent), följt av påverkan på djurhälsa (18 procent) samt att livsmedel tillverkats utan bekämpningsmedel (18 procent). Personer upp till 29 år rankar klimatet som viktigast, medan personer över 65 år sätter frågan om bekämpningsmedel främst.
Undersökningen genomfördes 9-26 oktober 2020 och 2 731 intervjuer har genomförts.