Innovativt, hållbart och svenskt prisat på Ät!Stockolm

PUBLICERAD: 1 december 2020
UPPDATERAD: 21 februari

”Otroligt, det trodde vi inte. Nu väntar vi bara på att trycka på knappen för att starta produktionen. Drömmen för produkten är att den finns på var mans bord”, säger Benny Tjelvling i det vinnande laget Nytt & Nyttigt.
Foto: Liza Simonsson

Supercrêpe/Galette tog hem segern i Ät!Stockolm, en matinnovationstävling med syfte att uppmärksamma nya, hållbara och innovativa livsmedelsprodukter baserade på svenska råvaror. Den vinnande produkten görs av en ekologisk och glutenfri mix på bovete, havre och gråärta.

”En välsmakande produkt med hållbar balans i hela värdekedjan. Intressant kombination av råvaror. Helt enkelt en mix som passar i hemmaköket, på fina restaurangen och i effektiva storkök.”

Så lyder juryns motivering till segern i Ät!Stockholm, som avgjordes den 27 november i Södertälje. Teamet bakom den vinnande produkten Supercrêpe/Galette heter Nytt & Nyttigt och består av företagen Tjelvling Fun-Foods AB, MixWell AB och Hasta Eco.

Andra pris gick till laget A20 för Tempeh Husman av ekologiska gula ärtor från Öland och gråärtor från Närke.

På tredje plats kom Vegansk steksmet av ekologisk sötlupin, gråärta samt lökconfit från laget Jordnära mat.

Publikens pris gick till den hallon- och lingonbaserade drycken Bårgång från laget Törst.

De tre jurygrupperna, som bedömde smak, respektive marknadspotential och hållbarhet, leddes av Frida Ronge, Culinary Director, TAK, Mattias Dernelid, produktchef, Smakriket Grönsakshallen Sorunda samt Jens Berggren, hållbarhetsexpert på LRF.

Bakom Ät!Stockholm står Södertälje kommun och Region Stockholm samt Länsstyrelsen i Stockholms län och näringslivsprojektet MatLust vars syfte är att bidra till en lönsam och hållbar livsmedelsnäring i Stockholmsregionen. Målgrupp för tävlingen är små och medelstora livsmedelsföretag som är förädlare, råvaruproducenter eller matlagare.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)

Arlas Keso-mejeri nu helt fossilfritt

Arla i Falkenberg har bytt naturgas mot flisbaserad fjärrvärme och anläggningen är nu helt fossilfri.
5c03efc3-64bc-4420-81ed-0c07cae30c01-w_960

Ökad försäljning av frukt och grönsaker under 2024

Försäljningen av frukt och grönsaker ökade med 4,5 procent under 2024, jämfört med året innan, visar Dagligvaruindex Frukt & Grönt.
2c0510f8-96a3-4549-9482-05415a6a1b7e-w_960