Trendspaning i katastrofens tecken: Cheers to Disaster

PUBLICERAD: 30 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Cheers to Disaster är namnet på Food & Friends nya trendspaning, som fokuserar helt på vilka konsekvenser pandemin haft och fortsatt kommer att ha på hur vi äter och dricker, både hemma och på restaurang. ”Hemma” är det nya ”Krogen” och vi ändrar vanor i hur vi handlar och umgås. Samtidigt kämpar restaurangbranschen med att hitta nya former.

Det viktigaste ordet för i år är, inte helt oväntat, hemmet. Vi lämnar det ogärna och lägger oss till med en hel del nya beteenden, som att ägna mer tid åt spektakulära dukningar. Fenomenet kallas Tablescaping, vilket kortfattat innebär att man lägger otalig energi på sin dukning och delar under #tablescaping.

Maten som serveras på de väldukade borden är sådant som vi åt som barn, så kallad Comfort Food. Trenden handlar just nu mer om att titta bakåt än framåt. Något annat som ökar är snacking, beteendet sågs redan före corona och har skyndats på av pandemin. 2021 blir också hemelektronikens år. När vi spenderar allt mer tid i hemmet skaffar vi oss allt fler nya, mer eller mindre nödvändiga, produkter. Någonting annat som vi numera gör hemma i större utsträckning är att dricka och det vi dricker är Quarantinis eller Locktails. Man tar helt enkelt vad som finns längst bak i barskåpet, blandar med något annat från samma rad och skapar en ny drink.

I mataffären fortsätter vi att leta efter lokalt producerade livsmedel, vilket kan hänga ihop med att det faktiskt tog slut på mat i butikerna i våras. Debatten om självförsörjningsgrad har bara börjat. Ett trendbrott är att vi har börjat bry oss om varumärken igen, vilket också kan härledas till att man söker trygghet. Samma sak gäller ekologiskt, i år har preferensen gått från 7 till 9 procent. Även shoppingfrekvensen gör ett trendbrott. Den tidigare trenden, att handla färre varor oftare, har vänt med corona. Nu besöker allt fler butiken 1 eller 2 gånger i veckan istället.

Ett annat tydligt trendbrott orsakat av corona handlar om matsäkerhet. Motståndet mot förpackningsmaterial har minskat med två tredjedelar. Den egna hälsan går nu helt enkelt före miljön.

”Ett nytt fokus på säkerhet kommer att prägla vårt förhållande till mat: vem kan man verkligen lita på? Det här kommer att förändra bilden av vem vi föredrar att handla av. Industrin som följer matsäkerhetsprogram eller skäggiga hipsters som brygger öl i källaren?”, säger Lennart Wallander, VD på Food & Friends.

Distance Dining har blivit uttrycket för hur restauranger, caféer och barer anpassar sig för att få fortsätta att servera mat och dryck. Förutom att flytta på stolar har det kommit kreativa exempel, som att blockera platser med skyltdockor eller att flytta nattklubbar till telefonkiosker.

Utomlands ser vi också trenden Delifcation. Restauranger med hög överlevnadsinstinkt gör tillfälligt om sig själva till matbutiker när de inte får ha öppet som vanligt. På så sätt slipper de stänga ner och kan ha kvar både personal och leverantörer. Mindre moraliska exempel på restaurangernas överlevnadsinstinkt dyker också upp i form av trenden Covid Covert med hemliga barer, hemmafester och skogsrejver, där ingen övervakning av formerna sker.

Då restaurangerna blir ännu mer beroende av att maximera intäkterna på sin golvhyra, ser vi exempel på Double Usage, som att ha café på dagen och restaurang på kvällen. En annan trend, orsakad av att det nu finns fler kockar än öppna restaurangkök, är Rotating Restaurants. Gästspelen ökar och det kommer att dyka upp allt fler restauranger med denna affärsidé. En annan åtgärd för att skapa förtroende för arbetet med att stoppa smittan är Naked Kitchens, det vill säga ohindrad insyn i verksamheten. Detta kan även göras för take away, där matlagningen streamas

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210