Den långa trenden av ökat uteätande har brutits till följd av pandemin och restaurangernas omsättning väntas minska med 25 procent i år, medan dagligvaru- och servicehandeln förväntas växa med 5,7 procent.
Det visar DLF:s rapport Marknadsutsikter 2024, som producerats i samarbete med Sprillo och som prognostiserar marknadsutvecklingen och framtidens kanallandskap för dagligvaror i Sverige fram till år 2024. Den pågående pandemin gör dock osäkerheten i prognosen betydligt större än normalt.
Prognosen för 2021 är att dagligvarumarknaden återhämtar sig och växer med 5,3 procent. Restaurangerna väntas påbörja sin återhämtning under 2021 och växa med drygt 14 procent, medan dagligvaru- och servicehandeln förväntas växa med 3,3 procent.
Även om restaurangerna väntas gradvis öka sin andel av dagligvarumarknaden och nå en andel på drygt 22 procent år 2024, är det betydligt lägre än de 25 procent som restaurangerna hade år 2019 innan pandemin bröt ut.
Lågprisvaruhusen väntas växa med i genomsnitt 7,4 procent per år, vilket är den högsta tillväxten bland alla dagligvarukanaler. Lågprisvaruhusens höga tillväxt drivs framförallt av nyare aktörer, som Dollar Store och Normal. Apotekens starka tillväxt på 5,6 procent beror främst på en framgångsrik e-handel med handelsvaror. Den största kanalen, dagligvaru- och servicehandel, gynnas av de nya konsumentbeteenden som etablerats till följd av pandemin och väntas växa med i genomsnitt 3,7 procent per år till 2024.