Restaurangerna väntas tappa över 25 procent i år

PUBLICERAD: 30 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Dagligvaru- och servicehandeln förväntas växa med 5,7%, enligt DLF:s prognos. Foto: Svensk Dagligvaruhandel|

Den långa trenden av ökat uteätande har brutits till följd av pandemin och restaurangernas omsättning väntas minska med 25 procent i år, medan dagligvaru- och servicehandeln förväntas växa med 5,7 procent.

Det visar DLF:s rapport Marknadsutsikter 2024, som producerats i samarbete med Sprillo och som prognostiserar marknadsutvecklingen och framtidens kanallandskap för dagligvaror i Sverige fram till år 2024. Den pågående pandemin gör dock osäkerheten i prognosen betydligt större än normalt.

Prognosen för 2021 är att dagligvarumarknaden återhämtar sig och växer med 5,3 procent. Restaurangerna väntas påbörja sin återhämtning under 2021 och växa med drygt 14 procent, medan dagligvaru- och servicehandeln förväntas växa med 3,3 procent.

Även om restaurangerna väntas gradvis öka sin andel av dagligvarumarknaden och nå en andel på drygt 22 procent år 2024, är det betydligt lägre än de 25 procent som restaurangerna hade år 2019 innan pandemin bröt ut.

Lågprisvaruhusen väntas växa med i genomsnitt 7,4 procent per år, vilket är den högsta tillväxten bland alla dagligvarukanaler. Lågprisvaruhusens höga tillväxt drivs framförallt av nyare aktörer, som Dollar Store och Normal. Apotekens starka tillväxt på 5,6 procent beror främst på en framgångsrik e-handel med handelsvaror. Den största kanalen, dagligvaru- och servicehandel, gynnas av de nya konsumentbeteenden som etablerats till följd av pandemin och väntas växa med i genomsnitt 3,7 procent per år till 2024.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ica minskar utsläppen från sina sjötransporter med 80 procent

Ica Sverige har slutit avtal om transport av cirka 1 800 containrar årligen genom Maersks sjötransportlösning ”ECO Delivery Ocean”.
emma lindström

Felix lanserar hybridköttbulle med ärta och nötfärs

I Fellix nya hybridköttbulle har hälften av nötköttet ersatts med ärtprotein.
artikel-felix-notkottbulle-arta-potatis-brunsas-1600x1000

Paulig investerar i Tex Mex- och snacksproduktion i Spanien

Paulig investerar 42 miljoner euro i en ny fabrik för snacksproduktion i Spanien.
paulig

Kött- och Charkuteriföretagen förstärker organisationen

Kött- och Charkuteriföretagen utökar organisationen med en hållbarhetsansvarig och en kommunikationsansvarig.
kött o chark