Green Weeks ska rädda 300 ton mat och konsumentprodukter

PUBLICERAD: 16 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Green Weeks är en kampanj som erbjuder cirkulära alternativ till Black Friday. Under två veckor ska 300 ton mat och konsumentprodukter räddas på www.matsmart.se

Nu startar e-handeln Matsmarts cirkulära alternativ till Black Friday: Green Weeks. Målet, som ska nås tillsammans med över 30 producenter, är att rädda över 300 ton mat och konsumentprodukter från att bli svinn. Det är 100 ton mer än förra året.

”Den här kampanjen har tagits fram som ett cirkulärt alternativ till Black Friday. Cirkulärt handlar om att ta tillvara de resurser vi har, återanvända och minimera svinn. Vi hoppas att folk ska tycka att det känns härligt att göra klipp som också är hållbara, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef på Matsmart.

I likhet med förra årets kampanj är syftet med dessa två veckor att rädda maximalt med mat från att bli svinn. Producenterna som deltar i kampanjen har gjort en “från topp till tå”-rensning av sina lager för att hitta varor som behöver räddas.

Gemensamt för alla producenter som deltar i Green Weeks är att de jobbar aktivt med tydliga mål för att minska sitt svinn, något som är helt centralt i omställningen till cirkulärt. Totalt omfattar kampanjen över 200 olika produkter från varumärken som OLW, Knorr, Zeta, Kungsörnen och Love Beauty & Planet.

”Hållbarhet står högt på dagordningen hos oss på Orkla. Vi vill ta vår del av ansvaret och bidra till att lösa de globala hälso- och hållbarhetsutmaningarna, ett sätt för oss att göra det är att samarbeta med Matsmart”, säger Anders Nyström på Orkla Care.

Green Weeks pågår mellan den 16 och den 29 november och målet är alltså att rädda 300 ton mat och konsumentprodukter.

”300 ton är ett tufft mål, men inte omöjligt. Det kommer att vara riktigt bra priser och det är många spännande produkter. Green Weeks handlar om att fynda hållbart”, säger Josefin Fridstrand.

Senaste nytt

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Leksands Knäckebröd design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet säger man i ett pressmeddelande.
Leksandx

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Årets Rätt 2025: Långbakad lammtaco ”barbacoa”

Årets Rätt 2025 är en smakrik lammtaco som förenar sydamerikanska kryddor med svenska råvaror.
Årets Rätt 2025 Foto Årets Kock10

Löfbergs kafferester blir odlingsjord

Löfbergs och Weibulls lanserar en torvfri krukväxtjord av Löfbergs bortsorterade kaffebönor.
Weibulls Löfbergs Kaffejord

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx