Nu startar e-handeln Matsmarts cirkulära alternativ till Black Friday: Green Weeks. Målet, som ska nås tillsammans med över 30 producenter, är att rädda över 300 ton mat och konsumentprodukter från att bli svinn. Det är 100 ton mer än förra året.
”Den här kampanjen har tagits fram som ett cirkulärt alternativ till Black Friday. Cirkulärt handlar om att ta tillvara de resurser vi har, återanvända och minimera svinn. Vi hoppas att folk ska tycka att det känns härligt att göra klipp som också är hållbara, säger Josefin Fridstrand, Sverigechef på Matsmart.
I likhet med förra årets kampanj är syftet med dessa två veckor att rädda maximalt med mat från att bli svinn. Producenterna som deltar i kampanjen har gjort en “från topp till tå”-rensning av sina lager för att hitta varor som behöver räddas.
Gemensamt för alla producenter som deltar i Green Weeks är att de jobbar aktivt med tydliga mål för att minska sitt svinn, något som är helt centralt i omställningen till cirkulärt. Totalt omfattar kampanjen över 200 olika produkter från varumärken som OLW, Knorr, Zeta, Kungsörnen och Love Beauty & Planet.
”Hållbarhet står högt på dagordningen hos oss på Orkla. Vi vill ta vår del av ansvaret och bidra till att lösa de globala hälso- och hållbarhetsutmaningarna, ett sätt för oss att göra det är att samarbeta med Matsmart”, säger Anders Nyström på Orkla Care.
Green Weeks pågår mellan den 16 och den 29 november och målet är alltså att rädda 300 ton mat och konsumentprodukter.
”300 ton är ett tufft mål, men inte omöjligt. Det kommer att vara riktigt bra priser och det är många spännande produkter. Green Weeks handlar om att fynda hållbart”, säger Josefin Fridstrand.