Greenfood lanserar ett nytt varumärke i bananhyllan

PUBLICERAD: 11 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Daily Greens är ett nytt varumärke i bananhyllan. Det är livsmedelskoncernen Greenfod som lanserar varumärket på ekologiska bananer från Ecuador.

”Det är jättestort att ett nytt varumärke tar plats på den svenska bananmarknaden. Bananen är en storsäljare i dagligvaruhandeln och står för ungefär en procent av omsättning i en butik och tio procent av omsättningen i fruktavdelningen”, säger Magnus Falk, marknadschef för Daily Greens.

Han menar att bananen, som är en av de populäraste frukterna i Sverige, fyller en viktig roll för att öka dagligvaruhandelns och konsumenternas kännedom om varumärket Daily Green.

”Det finns ingen annan frukt som når så brett ut i svenska hem.”

Daily Greens sortiment består av både svenskodlade och utländska frukter och grönsaker. I produktportföljen finns även färdigskurna sallader, juicer och smoothies.

En del av försäljningen från Daily Greens ekologiska bananer går till att driva organisationen Operation Smiles kliniker, som genomför läpp-, käk- och gomspaltoperationer.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48