Daily Greens är ett nytt varumärke i bananhyllan. Det är livsmedelskoncernen Greenfod som lanserar varumärket på ekologiska bananer från Ecuador.
”Det är jättestort att ett nytt varumärke tar plats på den svenska bananmarknaden. Bananen är en storsäljare i dagligvaruhandeln och står för ungefär en procent av omsättning i en butik och tio procent av omsättningen i fruktavdelningen”, säger Magnus Falk, marknadschef för Daily Greens.
Han menar att bananen, som är en av de populäraste frukterna i Sverige, fyller en viktig roll för att öka dagligvaruhandelns och konsumenternas kännedom om varumärket Daily Green.
”Det finns ingen annan frukt som når så brett ut i svenska hem.”
Daily Greens sortiment består av både svenskodlade och utländska frukter och grönsaker. I produktportföljen finns även färdigskurna sallader, juicer och smoothies.
En del av försäljningen från Daily Greens ekologiska bananer går till att driva organisationen Operation Smiles kliniker, som genomför läpp-, käk- och gomspaltoperationer.