Orkla klimatdeklarerar över 500 produkter för storkök

PUBLICERAD: 9 november 2020
UPPDATERAD: 21 februari


För att öka transparensen kring matens klimatpåverkan anges nu klimatavtrycket för över 500 produkter i Orkla FoodSolutions sortimentsdatabas, vilket motsvarar nästan hela sortimentet. Klimatavtrycket mäts i koldioxidekvivalenter per kilo för att underlätta jämförelser.

Beräkningen av klimatavtrycket innefattar hela kedjan från odling, djurhållning, framställning av råvaror, transport och förädling till färdig produkt. Beräkningarna baseras dels på det statliga forskningsinstitutet RISE klimatdatabas för livsmedel och data från producenter, dels på Orklas anläggningsspecifika processdata och branschdata för transporter.

Enligt Ellinor Persson, marknadschef på Orkla FoodSolutions, finns ett ökande intresse från restauranger för att minska klimatpåverkan från mat, både inom den privata och offentliga sektorn.

”Med denna satsning hoppas vi kunna underlätta för det. Vi vill inte komma med några pekpinnar, utan bara dela med oss av den kompetens och data vi har, eftersom kunskap är ett viktigt verktyg om man vill göra skillnad för klimatet. Jag hoppas att klimatavtrycket snart ska anses vara lika viktig och självklar information som näringsinnehållet”, säger hon.

Sedan tidigare har Orkla även klimatberäknat över 700 recept för restauranger och storhushåll. Förutom kilo koldioxidekvivalenter per portion anges också hur stor andel av en daglig klimatbudget som rätten motsvarar. På Orkla FoodSolutions hemsida finns även ett verktyg för att skapa klimatsmarta veckomenyer, där klimatavtrycket för varje maträtt framgår. Syftet med verktyget är att underlätta för planering av veckomenyer utifrån klimatpåverkan och att bidra med kunskap. I verktyget går det till exempel att byta ut recepten för att se hur det påverkar klimatavtrycket.

Fakta om klimatmärkningen av Orkla FoodSolutions sortiment:

• Klimatpåverkan räknas som utsläpp av växthusgaser och utrycks i koldioxidekvivalenter (CO2e).
• Beräkningen av klimatavtrycket innefattar hela kedjan från odling, djurhållning, framställning av råvaror, transport och förädling till färdig produkt.
• För att göra produkterna i storhushållssortimentet jämförbara med andra beräkningar, som i branschen till stor del baseras på RISE klimatdatabas, är emballagen ej medräknade. Detsamma gäller för klimatberäkningar av recept och menyer.
• Beräkningarna baseras dels på det statliga forskningsinstitutet RISE klimatdatabas för livsmedel och data från producenter, dels på Orklas anläggningsspecifika processdata och branschdata för transporter.

Läs mer om Orkla Foodsolutions klimatmärkning här

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx