100 000 elever i klimatvecka med framtidens skolmat

PUBLICERAD: 15 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Charlotte Holm-Brodersen, Michael Hallström, Raoul Husgafvel och Johan Hansen.

100 000 elever i hela landet kommer att serveras klimatsmart mat under konceptet Fast Fusion Climate Week nästa vecka. Initiativtagare är Orkla Foods Sverige tillsammans med kostchefer i Eslövs och Helsingborgs kommun.

Hållbarhet, hälsa och inte minst hälsoaspekten har varit lika viktiga ingredienser i konceptet.

”Som en stor aktör kan och vill vi verkligen vara med och påverka. Målet med klimatveckan är framförallt att skapa en förståelse för att vi måste förändra våra matvanor här och nu, men också att få barn, pedagoger och personal i köken att upptäcka hur gott och enkelt det faktiskt kan vara med hälsosam och klimatsmart mat”, säger Sara Westerlin, projektledare för FoodSolutions på Orkla Foods Sverige.

”Det räcker så klart inte med en klimatvecka för att göra verklig skillnad, men genom att skapa förutsättningar för ett mer hållbart grundtänk, kan vi tillsammans ta nya steg mot ett bättre klimat och samtidigt lägga grunden till en bättre förståelse.”

Fast Fusion Climate Week är en miljövänlig vecka i skolköken, där fokus läggs på god mat med smaker från hela världen, som dessutom är bra för klimatet och hälsan. Målet är att, såväl elever som personal och köksansvariga ska upptäcka både hur god klimatsmart mat är och få ett hållbart grundtänkande. Klimatveckan genomförs i 23 kommuner med cirka 165 skolor och 100 000 elever under vecka 43.

”Lyckligtvis är mat som är bra för planetens hälsa också bra för vår hälsa, och givetvis måste också smakerna hänga med för att vi ska få med oss barnen i att ställa om. Vi har tillsammans med Orkla kallat samman våra kollegor från norr till söder i klimatveckan, eftersom vi vill göra det så enkelt som möjligt för skolköken att hoppa på hållbarhetståget”, säger Michael Hallström, måltidsutvecklare i Eslövs kommun och en av eldsjälarna i projektet.

Mer information finns här

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx