Annas firar jul med världens starkaste flicka!

PUBLICERAD: 8 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari


I år fyller den omåttligt populära svenska figuren Pippi Långstrump 75 år. För att fira det har Annas Pepparkakor i samarbete med Astrid Lindgren AB tagit fram två lekfulla kaknyheter som gör julstöket lite extra sagolikt: Villa Villekulla Pepparkakshus och Pippi Pepparkakor. Nyheterna är en del av Astrid Lindgren AB och Rädda Barnens globala kampanj Pippi of Today som stöttar flickor på flykt.

Världens starkaste flicka Pippi Långstrump gjorde entré på bokhyllan 1945 och böckerna har sedan dess översatts till fler än 100 språk världen över. För att fira att Pippi fyller 75 år har Annas Pepparkakor knådat fram limiterade nyheter som säkerligen kan locka fram de allra flestas barnsliga sida; en härligt knaprig version av Villa Villekulla som pepparkakshus samt en pepparkaksburk med olika Pippi-motiv. Dessa välsmakande nyheter har gjorts i samarbete med Astrid Lindgren AB och Rädda Barnen där en del av intäkterna går till deras initiativ Pippi of Today.

Initiativet syftar till att ge stöd till unga flickor världen över som är på flykt, så att de förutom styrkan att överleva, även får en chans att starta ett nytt liv.

”Vi på Annas är otroligt stolta och glada över det fina samarbetet med Astrid Lindgren AB. Vi brinner för att göra de godaste pepparkakorna och att få utveckla produkter till allas vår älskade Pippi har känts både ärofyllt och viktigt, särskilt då vi får vara med och samla in pengar till Rädda Barnen och deras viktiga arbete för flickor på flykt”, berättar Eva Forsberg, Category Marketing Manager på Annas Pepparkakor.

Att Annas Pepparkakor fick chansen att hylla Pippi är inte direkt någon slump, Pippi är nämligen tokig i pepparkakor. I berättelserna om Pippi Långstrump får vi veta att hon är världens starkaste flicka, att hon bor med hästen Lilla Gubben och apan Herr Nilsson och har ett ihåligt träd där det växer sockerdricka – men även hennes kända pepparkaksbak har varit en viktig del av berättelserna.

”Det finns få saker som är så förknippade med berättelserna om Pippi Långstrump som pepparkakor, hon bakar ju så många att degen måste kavlas ut på golvet! Vi är jätteglada över samarbetet med Annas Pepparkakor och deras engagemang i Rädda Barnen-kampanjen Pippi of Today – till stöd för flickor på flykt”, säger Cilla Nergårdh, VD på Astrid Lindgren AB.

Annas Villa Villekulla Pepparkakshus uppmuntrar till ett extra lekfullt julstök då det stora tvåvåningshuset med veranda och skorsten är lika snett och vint som originalet, en rolig utmaning för hela familjen! Annas Pippi Pepparkakor kommer i fyra figurer; Pippis egna ballong, Lilla Gubben och bokstäverna P och I – och det går självklart utmärkt att dekorera Villa Villekulla med dessa figurer. Bara fantasin sätter gränserna!

Annas Pippi Pepparkakor och Villa Villekulla Pepparkakshus finns i dagligvaruhandeln från och med vecka 42. Rekommenderat pris:

– Pippi Pepparkakor – 34,90 kr

– Villa Villekulla Pepparkakshus – 54,90-59,90 kr

För varje såld Annas Pippi Pepparkakor och Villa Villekulla Pepparkakshus, går 0,5 kr respektive 1 kr till Rädda Barnen och deras arbete för flickor på flykt.

Läs mer om Rädda Barnens kampanj på

http://www.pippioftoday.com

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2