Löfbergs och Sproud inleder ett samarbete

PUBLICERAD: 6 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Den ena är marknadsledare och har funnits i mer än 100 år, den andra är en uppstickare på en marknad som växer så det knakar. Nu startar Löfbergs och Sproud ett samarbete, som innebär att Löfbergs tar med sig Sprouds ärtbaserade mjölksubstitut till sina hotell-, restaurang- och kafékunder.

Sproud är ett svenskt varumärke som lanserades 2018 som den första ärtbaserade drycken i Europa. Idag består sortimentet bland annat av Sproud Barista, ett växtbaserat mjölksubstitut utvecklat av professionella baristor.

”När våra egna baristor säger att Sproud Barista är det godaste och bästa växtbaserade alternativet de provat är det inget att tveka på. Det vill vi naturligtvis att fler ska få uppleva. Vi ser fram mot ett långsiktigt samarbete, där vi kan möta en växande skara kaffeälskare som vill ha goda produkter som är bra för planeten”, säger Stefan Ekdahl, försäljningsdirektör på Löfbergs.

För Löfbergs är samarbetet ytterligare en del i arbetet att bidra till en cirkulär omställning inom kaffebranschen och initiativet Circular Coffe Community.

”Vi är superglada över att teama upp med Löfbergs, som kommer att plocka med sig våra schyssta, växtbaserade produkter ut på fältet. Vi är två företag som delar passionen för en god och hållbar utveckling och därför matchar varandra väldigt bra, precis som våra produkter gör”, säger Sammy Challal, Channel Partnership Manager på Sproud

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kött på restaurang måste ursprungsmärkas

Från den 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vilket land köttet på menyn kommer ifrån.
blir-man-sjuk-av-kott-man-holding-menu-34540009

Ostrapporten 2025: Präst är svenskarnas favoritost

Ostrapporten 2025 visar att 95 procent av alla i Sverige äter ost, framför allt till frukost, och favoriten är Prästost.
Ostrapporten_2025 kopiera

Varumärket granini återlanseras på den svenska marknaden

Eckes-Granini återlanserar graninis juice- och fruktdrycker på den svenska marknaden.
Skärmavbild 2025-01-30 kl. 15.55.05

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Vakuumpackad köttfärs spar mycket material jämfört med packning på plasttråg, men i England har flera av de stora kedjorna börjat återgå till plasttrågen. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland