Den ena är marknadsledare och har funnits i mer än 100 år, den andra är en uppstickare på en marknad som växer så det knakar. Nu startar Löfbergs och Sproud ett samarbete, som innebär att Löfbergs tar med sig Sprouds ärtbaserade mjölksubstitut till sina hotell-, restaurang- och kafékunder.
Sproud är ett svenskt varumärke som lanserades 2018 som den första ärtbaserade drycken i Europa. Idag består sortimentet bland annat av Sproud Barista, ett växtbaserat mjölksubstitut utvecklat av professionella baristor.
”När våra egna baristor säger att Sproud Barista är det godaste och bästa växtbaserade alternativet de provat är det inget att tveka på. Det vill vi naturligtvis att fler ska få uppleva. Vi ser fram mot ett långsiktigt samarbete, där vi kan möta en växande skara kaffeälskare som vill ha goda produkter som är bra för planeten”, säger Stefan Ekdahl, försäljningsdirektör på Löfbergs.
För Löfbergs är samarbetet ytterligare en del i arbetet att bidra till en cirkulär omställning inom kaffebranschen och initiativet Circular Coffe Community.
”Vi är superglada över att teama upp med Löfbergs, som kommer att plocka med sig våra schyssta, växtbaserade produkter ut på fältet. Vi är två företag som delar passionen för en god och hållbar utveckling och därför matchar varandra väldigt bra, precis som våra produkter gör”, säger Sammy Challal, Channel Partnership Manager på Sproud