Lantmännen investerar 125 miljoner i värmebehandlad havre

PUBLICERAD: 2 oktober 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Lantmännen fortsätter sin satsning på havre, genom att utöka kapaciteten för värmebehandlad havre i kvarnen i Kimstad. Investeringen kommer att möjliggöra nya innovationer och kommersiella satsningar inom havre, som är en viktig gröda för svenska lantbrukare.

Lantmännen utökar produktionskapaciteten för förädlade havreprodukter. Investeringen på totalt 125 miljoner kronor omfattar utökad kapacitet för mottagning, lagring och rensning av havre samt ny utrustning för värmebehandling av skalade havrekärnor i anläggningen i Kimstad.

Havre är en strategiskt viktig gröda för Lantmännen och satsningen stärker koncernens position på marknaden för havreprodukter. Efterfrågan på havrebaserade livsmedel ökar och intresset för havreodling är stort bland Lantmännens medlemmar. Ur havre kan man både producera havregryn och mer koncentrerade produkter, som havreprotein och den lösliga fibern betaglukan.

”Den här investeringen är viktig för svenskt lantbruk och för livsmedelsindustrin i Sverige. Satsningen stärker Lantmännens unika position inom havrevärdekedjan – hela vägen från växtförädling och sortutveckling, till högkvalitativa ingredienser och produkter till företag och konsumenter på både den nordiska och internationella marknaden”, säger Magnus Kagevik, Group COO och chef för division Energi på Lantmännen.

Skalade värmebehandlade havrekärnor används som insatsvara vid framställning av bland annat livsmedel. Det finns stor tillväxtpotential inom havrebaserade produkter, både i befintliga segment, som havregryn, granola och müsli, och inom nya marknadssegment. Investeringen i Kimstad frigör kapacitet för utökad produktion av förädlade produkter, exempelvis havregryn, på Lantmännen Cerealias anläggningar.

”Vi ser stor potential i att fortsätta utveckla marknaden för frukostprodukter. Det finns många intressanta nya segment och produktområden som utvecklas snabbt, bland annat kopplat till ett större hälsofokus hos konsumenter och ett ökande intresse för växtbaserade livsmedel. Tack vare den här investeringen utökar vi vår totala kapacitet. Satsningen öppnar också upp för nya innovationer och kommersiella satsningar inom våra olika försäljningskanaler, säger Karolina Valdemarsson, VD för Lantmännen Cerealia Sverige.

Lantmännen förvärvade havreverksamheten i Kimstad, nuvarande Lantmännen Oats, år 2019 för att utöka kapaciteten för förädling av havre och möjliggöra ytterligare tillväxt. Den nu beslutade investeringen är i linje med den plan som utarbetades inför förvärvet och produktionsstarten för värmebehandlad havre i Kimstad beräknas ske i mars 2022.

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)