Brödverket och Nordic Wellness lanserar två proteinbröd

PUBLICERAD: 17 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Proteinbröden från Brödverket byter nu kostym. I ett nytt samarbete med gymkedjan Nordic Wellness lanseras bröden successivt under september i livsmedelsbutiker över hela landet.

”Efterfrågan på goda bröd med hög proteinhalt är stor”, säger Anders Nilback, VD på Brödverket.

Proteinbröd och Proteintoast har funnits sedan 2013 och de blev genast en stor succé. Försäljningen har de senaste åren varit relativt stabil och legat kring totalt ca. 1 miljon konsumentförpackningar per år.

Det senaste året har en del liknande bröd från konkurrenter och kedjornas egna varumärken dykt upp på marknaden varför Brödverket kände att det var dags att göra något.

Anders Nilback berättar:

”I början av året satt jag på spinningcykeln och då dök en spontan tanke upp om att eventuellt göra en co-branding för att ge proteinbröden en nykick. Tanken om Nordic Wellness Proteinbröd var född”!

Anders Nilback säger vidare att det inom segmentet kakor och konfektyr ofta görs liknande samarbeten. Till exempel Almondy som jobbar tillsammans med Daim.

”Inom brödkategorin finns inga direkta motsvarande samarbeten varför jag tog initialt kontakt med Nordic Wellness Marknadschef, Linda Adehög, och fick efter en förutsättningslös dialog en positiv respons”.

Bröden innehåller hög proteinhalt: 22% (Proteinbröd) respektive 25% (Proteintoast) och endast 7,5 respektive 11,4 % kolhydrater.

Linda Adehög, Marknadschef på Nordic Wellness, kommenterar:

”Vi är mycket glada över samarbetet med Brödverket. Vi är positiva till att bredda vårt varumärke och möjligheten att nå ut till en stor mängd dagligvarubutiker kändes rätt i tiden. De två bröden ligger helt i linje med vår friskvårdsstrategi om att äta rätt i kombination med träning”.

Bröden kostar ca. 27 kr i butik samt finns i de flesta dagligvarubutiker i Sverige.

 

Senaste nytt

Fruktstund ökade elevers koncentration

Barn som fick frukt i skolan blev mer koncentrerade och engagerade – det visar Icas fruktexperiment.
icafrukt

Nytt samarbete om fossilfri mineralgödsel

Lantmännen och Arla har tecknat ett avtal om fossilfri mineralgödsel, som ska minska lantbrukets klimatavtryck.
mineralgödsel

BUBS lanseras på den amerikanska marknaden

Orkla Snacks lanserar godisvarumärket BUBS på den amerikanska marknaden under hösten 2025.
Bubs i godisskål

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Läs vidare

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2

Nytt Nespresso-kaffe med vitamin B6

Nespresso utökar serien Coffee+ med den funktionella kaffenyheten Active, som är berikad med vitamin B6.
WW_ALL_VL_Spring 2025_Creative Cups_KV1_ICED LEGGERO MILK_RGB_LOCK_20-XX

Alkoholfritt vin i PET-flaska till picknicken

Lagom till picknicksäsongen släpper Spring Village två nya alkoholfria viner i en praktisk PET-flaska, som är lätt att ta med på picknicken.
Spring_valley_13643_v002