Brödverket och Nordic Wellness lanserar två proteinbröd

PUBLICERAD: 17 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Proteinbröden från Brödverket byter nu kostym. I ett nytt samarbete med gymkedjan Nordic Wellness lanseras bröden successivt under september i livsmedelsbutiker över hela landet.

”Efterfrågan på goda bröd med hög proteinhalt är stor”, säger Anders Nilback, VD på Brödverket.

Proteinbröd och Proteintoast har funnits sedan 2013 och de blev genast en stor succé. Försäljningen har de senaste åren varit relativt stabil och legat kring totalt ca. 1 miljon konsumentförpackningar per år.

Det senaste året har en del liknande bröd från konkurrenter och kedjornas egna varumärken dykt upp på marknaden varför Brödverket kände att det var dags att göra något.

Anders Nilback berättar:

”I början av året satt jag på spinningcykeln och då dök en spontan tanke upp om att eventuellt göra en co-branding för att ge proteinbröden en nykick. Tanken om Nordic Wellness Proteinbröd var född”!

Anders Nilback säger vidare att det inom segmentet kakor och konfektyr ofta görs liknande samarbeten. Till exempel Almondy som jobbar tillsammans med Daim.

”Inom brödkategorin finns inga direkta motsvarande samarbeten varför jag tog initialt kontakt med Nordic Wellness Marknadschef, Linda Adehög, och fick efter en förutsättningslös dialog en positiv respons”.

Bröden innehåller hög proteinhalt: 22% (Proteinbröd) respektive 25% (Proteintoast) och endast 7,5 respektive 11,4 % kolhydrater.

Linda Adehög, Marknadschef på Nordic Wellness, kommenterar:

”Vi är mycket glada över samarbetet med Brödverket. Vi är positiva till att bredda vårt varumärke och möjligheten att nå ut till en stor mängd dagligvarubutiker kändes rätt i tiden. De två bröden ligger helt i linje med vår friskvårdsstrategi om att äta rätt i kombination med träning”.

Bröden kostar ca. 27 kr i butik samt finns i de flesta dagligvarubutiker i Sverige.

 

Läs vidare

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Santa Maria lanserar smaksättare med extra sting

Santa Maria lanserar en hetare variant av sin Sweet Chili-sås – Sweet Chili Sås Hot – och uppdaterar receptet på sina äggnudlar.
santa maria

Ostspäckad limited edition från Santa Maria

Santa Maria lanserar Santa Maria Crunchy & Cheesy Strips – en ny limited edition med en distinkt ostsmak och dippvänlig form.
Unknown

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd