Kraftfull butikssatsning med Från Sverige-märkningen

PUBLICERAD: 9 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nu blir det ännu enklare att hitta Från Sverige-märkta varor i butiken. i höst gör Svenskmärkning en storsatsning på butikskommunikation.

”Satsningen är efterfrågad. Vi har ett nytt kommunikationsmaterial som har butiktestats under våren och nu erbjuds brett till butiker och företag. Vår enkla uppmaning är passa på att beställa hem material. I vecka 41 satsar vi dessutom på en Från Sverige-vecka i butik. Då är det extra bra att ha skyltat upp svenska varor”, säger Lotta Hovhammar, kommunikationsansvarig på Svenskmärkning.

”I oktober satsar vi även extra på annonsering i sociala medier och utomhusreklam. Märket är välkänt med en kännedom på 84 procent och har ett högt förtroende. Med annonseringen vill vi stötta butikskommunikationen och samtidigt lyfta fram märkets kriterier.”

Den 3-11 oktober bjuder Svenskmärkning bjuder in till en Från Sverige-pilotvecka med tema ”Handla utmärkt”. Syftet veckan är att visa det stora utbudet av märkta produkter i butik, bredden av råvaror, livsmedel och växter. Det finns idag cirka 10 500 godkända produkter från nära 200 märkesanvändare, och intresset för svenska råvaror, livsmedel och växter är både stort och växande hos konsumenterna.

Under Från Sverige-veckan lyfter företag och butiker märkta varor genom kampanjskyltning och aktiviteter.

  • Förutom Från Sveriges butiksmaterial finns pallsvep att beställa kostnadsfritt via frånsverige.se.
  • Butiksnära utomhusreklam på temat ”Handla utmärkt” i storstadsregionerna v 41.
  • Digital annonsering i hela riket via Instagram och Snapchat v 41-42.
  • Kommunikation i Från Sveriges samtliga digitala kanaler.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206