Många vill äta hållbart men tycker det är dyrt och krångligt

PUBLICERAD: 3 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


80 procent av svenskarna försöker minska sin klimatpåverkan genom hållbara matval, men de flesta tycker att det är för dyrt, medan andra upplever att det är krångligt att veta vad som är hållbart. Det visar årets upplaga av Felixbarometern – en studie om hållbarhet och hållbar mat i vardagen.

Undersökningen visar att en majoritet av svenskarna tycker att det är svårt att veta vilken mat som är bäst för klimat och miljö och att det finns mycket motstridig information om matens klimatpåverkan.

”Vår undersökning visar att många människor upplever att det är krångligt och kostsamt att handla och laga hållbar mat. Eftersom fler vill leva hållbart måste vi som en av Sveriges största aktörer i livsmedelsbranschen bli ännu bättre på att sänka trösklarna. Det ska vara lätt att välja hållbar och hälsosam mat. Maten ska smaka gott, funka i vardagen och alla i familjen ska gilla den. Det ställer krav på oss som mataktör”, säger Thomas Sjöberg, marknadschef på Felix.

Dessutom visar det sig att cirka en tredjedel av svenskarna skäms för att de inte lever tillräckligt klimatvänlig, framför allt unga i gruppen 18-25 år. Undersökningen visar också att svenskarna har tydliga uppfattningar om vilken typ av mat som är ”bra” och ”dålig” utifrån såväl hälso- som klimatperspektiv, vilket inte bara skapar onödig stress och ångest, utan även hindrar hållbara val. 60 procent av föräldrarna i undersökningen svarar att de har påverkats av sina barn att välja hållbar mat.

Felixbarometern visar också på ett växande intresse för närproducerad mat, något som har ökat under coronakrisen och debatten om vår inhemska matproduktion. Svensk mat anses bäst ur ett klimat- och miljöperspektiv, men även för mervärden som god djurhållning och schyssta arbetsvillkor.

”Vi ser en tydlig drivkraft bland konsumenterna att stödja lokala producenter och välja svensktillverkad mat. Det förstärktes under våren när pandemin slog till och fler fick upp ögonen för vikten av att vi har en lokal livsmedelsproduktion”, säger Thomas Sjöberg.

Felixbarometern har genomförts av United Minds på uppdrag av Felix sedan 2009. Inför årets undersökning fick 1 517 svenskar svara på en digital enkät, dessutom gjordes en studie bland sex hushåll, som djupintervjuades samt fick föra fotodagbok och dokumentera situationer kopplade till måltider, mat och hållbarhet.

Felixbarometern kan laddas ner här

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx