Många vill äta hållbart men tycker det är dyrt och krångligt

PUBLICERAD: 3 september 2020
UPPDATERAD: 21 februari


80 procent av svenskarna försöker minska sin klimatpåverkan genom hållbara matval, men de flesta tycker att det är för dyrt, medan andra upplever att det är krångligt att veta vad som är hållbart. Det visar årets upplaga av Felixbarometern – en studie om hållbarhet och hållbar mat i vardagen.

Undersökningen visar att en majoritet av svenskarna tycker att det är svårt att veta vilken mat som är bäst för klimat och miljö och att det finns mycket motstridig information om matens klimatpåverkan.

”Vår undersökning visar att många människor upplever att det är krångligt och kostsamt att handla och laga hållbar mat. Eftersom fler vill leva hållbart måste vi som en av Sveriges största aktörer i livsmedelsbranschen bli ännu bättre på att sänka trösklarna. Det ska vara lätt att välja hållbar och hälsosam mat. Maten ska smaka gott, funka i vardagen och alla i familjen ska gilla den. Det ställer krav på oss som mataktör”, säger Thomas Sjöberg, marknadschef på Felix.

Dessutom visar det sig att cirka en tredjedel av svenskarna skäms för att de inte lever tillräckligt klimatvänlig, framför allt unga i gruppen 18-25 år. Undersökningen visar också att svenskarna har tydliga uppfattningar om vilken typ av mat som är ”bra” och ”dålig” utifrån såväl hälso- som klimatperspektiv, vilket inte bara skapar onödig stress och ångest, utan även hindrar hållbara val. 60 procent av föräldrarna i undersökningen svarar att de har påverkats av sina barn att välja hållbar mat.

Felixbarometern visar också på ett växande intresse för närproducerad mat, något som har ökat under coronakrisen och debatten om vår inhemska matproduktion. Svensk mat anses bäst ur ett klimat- och miljöperspektiv, men även för mervärden som god djurhållning och schyssta arbetsvillkor.

”Vi ser en tydlig drivkraft bland konsumenterna att stödja lokala producenter och välja svensktillverkad mat. Det förstärktes under våren när pandemin slog till och fler fick upp ögonen för vikten av att vi har en lokal livsmedelsproduktion”, säger Thomas Sjöberg.

Felixbarometern har genomförts av United Minds på uppdrag av Felix sedan 2009. Inför årets undersökning fick 1 517 svenskar svara på en digital enkät, dessutom gjordes en studie bland sex hushåll, som djupintervjuades samt fick föra fotodagbok och dokumentera situationer kopplade till måltider, mat och hållbarhet.

Felixbarometern kan laddas ner här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Framtidens livsmedelssystem stöttas med 10 miljoner

Lantmännens Forskningsstiftelse stöttar framtidens livsmedelssystem med 10 miljoner kronor.
annelie

GB:s glassnyheter: Klassiker med ny twist

GB:s säsongsnyheter innehåller bl a nya varianter av Magnum och Daimstrut samt en återlansering av klassikern Cornetto.
GB_Daim_Strawberry_825ml_v1

Norrmejerier lanserar produkter i hela Sverige

Norrmejerier gör flera av sina produkter tillgängliga i hela Sverige, till en början blir det ett utvalt sortiment av fil, yoghurt och ost.
NM_Rikslansering_2-serie_mockup

Lithells lanserar ätfärdig Kycklingfärs med linser

Lithells ätfärdiga Kycklingfärs med linser består av 50 procent kycklingfärs och 25 procent gröna linser.
Lithells_OOH_T1_04_57322_5050Färsbiffar_m_Rotsaksrattatouille_PrivatSektor