80 procent av svenskarna försöker minska sin klimatpåverkan genom hållbara matval, men de flesta tycker att det är för dyrt, medan andra upplever att det är krångligt att veta vad som är hållbart. Det visar årets upplaga av Felixbarometern – en studie om hållbarhet och hållbar mat i vardagen.
Undersökningen visar att en majoritet av svenskarna tycker att det är svårt att veta vilken mat som är bäst för klimat och miljö och att det finns mycket motstridig information om matens klimatpåverkan.
”Vår undersökning visar att många människor upplever att det är krångligt och kostsamt att handla och laga hållbar mat. Eftersom fler vill leva hållbart måste vi som en av Sveriges största aktörer i livsmedelsbranschen bli ännu bättre på att sänka trösklarna. Det ska vara lätt att välja hållbar och hälsosam mat. Maten ska smaka gott, funka i vardagen och alla i familjen ska gilla den. Det ställer krav på oss som mataktör”, säger Thomas Sjöberg, marknadschef på Felix.
Dessutom visar det sig att cirka en tredjedel av svenskarna skäms för att de inte lever tillräckligt klimatvänlig, framför allt unga i gruppen 18-25 år. Undersökningen visar också att svenskarna har tydliga uppfattningar om vilken typ av mat som är ”bra” och ”dålig” utifrån såväl hälso- som klimatperspektiv, vilket inte bara skapar onödig stress och ångest, utan även hindrar hållbara val. 60 procent av föräldrarna i undersökningen svarar att de har påverkats av sina barn att välja hållbar mat.
Felixbarometern visar också på ett växande intresse för närproducerad mat, något som har ökat under coronakrisen och debatten om vår inhemska matproduktion. Svensk mat anses bäst ur ett klimat- och miljöperspektiv, men även för mervärden som god djurhållning och schyssta arbetsvillkor.
”Vi ser en tydlig drivkraft bland konsumenterna att stödja lokala producenter och välja svensktillverkad mat. Det förstärktes under våren när pandemin slog till och fler fick upp ögonen för vikten av att vi har en lokal livsmedelsproduktion”, säger Thomas Sjöberg.
Felixbarometern har genomförts av United Minds på uppdrag av Felix sedan 2009. Inför årets undersökning fick 1 517 svenskar svara på en digital enkät, dessutom gjordes en studie bland sex hushåll, som djupintervjuades samt fick föra fotodagbok och dokumentera situationer kopplade till måltider, mat och hållbarhet.
Felixbarometern kan laddas ner här