Sofia Gunnmo blir Head of Q-commerce på foodora. Det innebär att hon ska utveckla och leda foodoras arbete med leveranser inom en timme för en mycket bred marknad. Sofia Gunnmo kommer senast från Cloetta, där hon var utvecklingschef, och har tidigare haft flera ledande roller på Arla.
”Innan 2020 är över kommer svenskarna ha en helt annan syn på hur lång tid en hemleverans ska få ta. Bolag som tillämpar flera dagars hemleverans måste tänka om och tänka nytt. Att kroka arm med en snabb aktör är mitt råd, då dagens och morgondagens konsumenter förväntar sig att det ska gå fort. Okonventionella samarbeten kommer vi får se mycket av framöver”, säger Sofia Gunnmo, nytillträdd Head of Q-commerce på foodora.
Hans Skruvfors, VD på foodora Sverige, menar att q-handeln är här för att stanna:
”Det är viktigare än förr att hela tiden uppfinna sin affär. Idag är foodora är ett bolag som breddar och skapar möjligheter för många andra bolag. Det är med stolthet jag kan säga q-handel är här för att stanna, då stora bolag på flera olika marknader har inkommit med förfrågan om samarbeten kring just q-handel.
”Just nu verkar vi i en bransch som utvecklas i rasande fart, mycket på grund av corona som gjort att foodoras tillväxt hoppat fram två år – en situation som jag ser väldigt ödmjukt på. Då efterfrågan på q-handelsmarknaden växer, är jag mycket glad över att tillsätta Sofia Gunnmo som Sveriges första q-handelschef.”
Q-handel, som lanserades av foodora i maj 2020, är tredje generationens e-handel och innebär att kunder får leverans av varor inom en timme.