Ica, Mat-Tina och Generation Pep vill ge barn bättre matvanor

PUBLICERAD: 24 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Ica lanserar Melliskockarna tillsammans med Tina Nordström och Generation Pep. Syftet är att inspirera barn och unga till att äta en mer varierad kost.

Nästan en femtedel (17 procent) av barn och ungdomars kaloriintag i Sverige består av godis, läsk, kex och kakor och knappt hälften av alla barn äter grönsaker dagligen. Detta vill Ica ändra på genom att lansera Melliskockarna. Initiativet är en del av Icas koncept Kompis med kroppen, som sedan 2001 har jobbat för att öka nyfikenheten och intresset för frukt och grönt bland barn i årskurs 2 och 5.

Melliskockarnas syfte är att lära barn vad som är ett bra mellanmål genom att inspirera och visa hur varierade och roliga mellanmål kan vara. I samband med lanseringen har det också tagits fram:
•en receptfolder framtagen av Mat-Tina, i samarbete med Icas chefskock och Icas dietist, där barn ska kunna lära sig följa recept och överraska sin familj med spännande maträtter
•ett antal inspirationsfilmer med Mat-Tina
•en pysselbok med fokus på måttenheter och näringslära
•en målarbok med information och tips kring mat och hälsa.

”Som mamma till två barn vet jag att det inte alltid är helt lätt att få barn att variera sina matvanor och äta mer frukt och grönt. Jag är glad över att vara en del av Melliskockarna och jag hoppas och tror att de recept och informationsmaterial som tagits fram kommer att göra stor skillnad för många barn”, säger Tina Nordström.

De skolklasser, förskolegrupper eller fritidsklasser som vill vara en del av Melliskockarna och ta del av den skolinformation som tagits fram kan anmäla sig på Icas hemsida

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1