Kale United tar Heura Foods produkter till Skandinavien

PUBLICERAD: 20 augusti 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Heuras växtbaserade alternativ till kyckling innehåller bland annat olivolja.

Det växtbaserade svenska distributionsföretaget Kale United har ingått ett avtal med Heura Foods om att distribuera deras produkter i Skandinavien. Kategorin växtbaserat kött exploderar i Skandinavien och Heura kommbinerar sina unika produkter med smaker från Medelhavet.

Heura Foods är ett växtbaserat företag från Barcelona som redan säljer sina produkter i åtta länder runt om i världen, däribland Singapore och Hong Kong. Heura är nu den snabbast växande europeiska startupen inom sitt område med 460 procent tillväxt.

Succén kommer sig av att de har kombinerat växtbaserade köttalternativ med bra näringsvärde och låg fetthalt med smaker från Medelhavet. Heuras är idag det enda företaget som erbjuder ett växtbaserat kycklingalternativ med olivolja.

“Vi ser det som att det är en bra tidpunkt att utöka de växtbaserade alternativen med något av högre kvalitet. Marknaden längtar efter ett bra alternativ till kyckling. Heura Foods har enligt oss det bästa alternativet globalt på marknaden just nu. Vi ser fram emot att lansera det här över hela Skandinavien. Heura Foods passar perfekt in i vår portfölj av växtbaserade bolag som är “bäst i klassen” inom sitt eget område, vilket bland annat inkluderar Hooray Foods (bacon), Mondarella (mozarella), Better Nature (tempeh), Good Catch Foods (fisk och skaldjur) samt Astrtid och Aporna”, säger Måns Ullerstam, Kale Unites grundare.

Kale United lanserades 2018 och är delägare i Heura Foods och ett trettiotal andra växtbaserade företag. Företaget har 500 aktieägare från över 30 länder.

Heura startade i april 2017 i Barcelona. Marc Coloma är VD och en av grundarna:

“Världen har vaknat upp och förstår de negativa effekterna av djurhållning och är redo att minska sitt intag av kött. Vi fokuserar på att göra de mest hälsosamma produkterna på marknaden och erbjuder växtbaserat kött som tar hand om vad vi älskar mest: djur, planeten, vår hälsa och våra traditioner.”

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)