Den 10 augusti lanseras Veg of Lunds växtbaserade smoothiedrycker My Foodie på den kinesiska shoppingplattformen Taobao Live, som ingår i e-handelsjätten Alibaba. Taobao Live är en viktig kanal för lansering av nya varumärken som vill nå aktiva kinesiska konsumenter.
Under sommaren rapporterade livsmedelsnyheter.se om Veg of Lunds samarbete med Kinas tredje största e-handelsplattform, Nasdaq-noterade Pinduoduo.com, med fler än 628 miljoner användare.
Samarbetet med Pinduoduo.com resulterade i att Veg of Lund bjöds in till en tävling arrangerad av Alibaba-ägda Taobao. Uppgiften för tävlingsjuryn var att från 150 inbjudna leverantörer utse sex blivande storsäljare. Som en av de sex vinnarna kommer Veg of Lund nu att få en snabbstart på Taobao Live, vilket inkluderar personlig presentation av en känd influencer samt marknadsföring och utbildning för att nå de kinesiska konsumenterna.
”Vi är mycket glada över att juryn bedömde att våra produkter ska ingå i den exklusiva grupp som får gratis marknadsföring och säljstöd via Taobao. Juryn lovordade både smak och design på vårt MyFoodie-sortiment”, säger Thomas Olander, VD för Veg of Lund.
Veg av Lund säljer för närvarande sina produkter i Sverige och Storbritannien och utvärderar löpande förutsättningar för produktion och försäljning i europeiska, amerikanska och asiatiska länder.