Ny webbportal ska öka kunskapen om ekologiskt

PUBLICERAD: 23 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Maria Wivstad vid Epok är projektledare för Ekofakta. Foto: SLU|

Den nya webbportalen Ekofakta.se riktar sig till både allmänhet och yrkesverksamma inom livsmedelskedjan och syftar till att öka kunskapen om ekologisk produktion och ekologisk mat. Bakom portalen står SLU Ekologisk produktion och konsumtion, Epok.

År 2017 gav regeringen Jordbruksverket i uppdrag att tillsammans med olika aktörer inom livsmedelskedjan ta fram en åtgärdsplan för att främja regeringens mål att öka produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel. En av alla åtgärder var att ta fram en webbportal för neutral och faktabaserad information om ekologisk produktion och livsmedel. Uppdraget gick till SLU Ekologisk produktion och konsumtion, Epok.

”För att olika perspektiv och fakta ska komma med, och för att undvika att informationen uppfattas som överdrivet positiv eller negativ var det viktigt med ett brett samarbete. Genom att många aktörer står bakom webbportalen kommer den att bli relevant och användbar för hela branschen”, förklarar Ann-Marie Dock Gustavsson vid Jordbruksverket.

Epok har ensamt ansvar för den omfattande forskningsbaserade informationen om miljö- och samhällsnytta som har tagits fram i samarbete med forskare, men under utvecklingen av portalen har även Ekologiska Lantbrukarna, Ekomatcentrum, Krav och Organic Sweden tagit fram underlag för separata delar. Ekologiska Lantbrukarna har till exempel bidragit med inspirationsfilmer från ekogårdar och Organic Sweden med en kommunikationsguide om vad företag som marknadsför ekologisk mat kan hävda.

”Det är många små och stora livsmedelsföretag, dagligvaruhandel och grossister som har efterlyst vägledning kring vad man kan säga i marknadsföringen av ekologisk mat och dryck. Som svar på det kommer den nya kommunikationsguiden att bli väldigt användbar för många, säger Charlotte Bladh André, VD i Organic Sweden.

Maria Wivstad vid Epok, som är projektledare för Ekofakta.se, hoppas att portalen kommer att bli värdefull för väldigt många – konsumenter, studenter, organisationer, journalister, myndigheter, beslutsfattare och alla som jobbar med eko i Sverige.

”Att ha en portal där man snabbt kan få viktiga fakta och svar från forskning om ekologisk produktion är en oerhörd tillgång för hela livsmedelssektorn och alla som intresserar sig för hur maten produceras och dess påverkan på vår miljö, hälsa och klimat”, säger Maria Wivstad.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)