Fazer testlanserar ny växtbaserad havrechoco

PUBLICERAD: 22 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Fazer testlanserar nu en helt ny innovation inom chokladkategorin – Fazer Oat Choco. Den växtbaserade havrechocon kommer att finnas i begränsad upplaga och säljas genom webbshoppen Fazer Store från den 24 juni. Chocon kommer i smakerna Oat Choco och Oat Choco Hazelnut, samt är vegansk, laktosfri och fri från palmolja.

Fazer följer de senaste mattrenderna bland annat inom växtbaserade måltider och choklad och har lyssnat på önskemål från konsumenterna. Nu testlanseras Fazer Oat Choco för att driva utvecklingen inom chokladkategorin och samla in viktiga insikter för en framtida permanent lansering.

”Våra chokladteknologer har lyckats lösa en kreativ utmaning vi arbetat på länge; en helt växtbaserad choco som är vegansk, laktosfri, palmoljefri och tillverkad med 100 procent ansvarsfullt odlad kakao. Detta är en innovation som vi nu testlanserar för att få in värdefull feedback från konsumenterna kring smaken på produkten”, säger Robert Engman, vd, Fazer Konfektyr i Sverige.

Fazer Oat Choco skapades genom att kombinera nordisk havre och ansvarsfullt producerad kakao. Havren har en mild och välbekant smak och är odlad enligt Fazers principer för hållbart spannmål. Kakaon köps in från odlare i Fazers direkta hållbarhetsprogram, samt certifierad kakao från UTZ, Rainforest Alliance och Fairtrade Cocoa Programme.

Fazer Oat Choco är starkt kopplad till Fazers tillväxtstrategi om att fortsätta vara en ledande aktör inom havre. Havre är en central råvara som Fazer använt i flera år, bland annat i havrebaserade drycker, bröd, havreris, flingor och mellanmål.

”Vi har satsat mycket i havre där vi har högt kunnande i råvaran och teknologin, samt har investerat stort i våra kvarnar både i Sverige och Finland. Vi har många älskade klassiska varumärken där vi nu vill komplettera med växtbaserade alternativ i alla Fazers kategorier. Nu har vi tagit ett stort steg med havren inom konfektyr där vi ser att nya innovationer också kan användas i andra produkter”, fortsätter Robert Engman.

Fazer Oat Choco kommer att säljas i begränsad upplaga i webbshoppen Fazer Store från den 24 juni med ett cirkapris på 28 kr (2,50 euro). Produkten väger 62 gram och innehåller 42% kakao. Under testlanseringen kommer Fazer samla in feedback från konsumenter kring hur de upplever smaken på produkten som kommer att ligga till grund för vidareutveckling, med planen att lansera havrechocon i bredare skala i framtiden.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ärtbaserad 2-i-1-produkt för matlagning och vispning

Sproud 2-i-1 Cooking/Whipping är en ny växtbaserad matlagnings- och vispprodukt för både söta och salta rätter.
952b2f9454e770fa_org

Skakad sallad nu på Pressbyrån

Picadeli introducerar tre varianter av den virala succén "shake salad", exklusivt framtagna för Pressbyrån.
3500x2300_shakesallader2