Fazer testlanserar ny växtbaserad havrechoco

PUBLICERAD: 22 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Fazer testlanserar nu en helt ny innovation inom chokladkategorin – Fazer Oat Choco. Den växtbaserade havrechocon kommer att finnas i begränsad upplaga och säljas genom webbshoppen Fazer Store från den 24 juni. Chocon kommer i smakerna Oat Choco och Oat Choco Hazelnut, samt är vegansk, laktosfri och fri från palmolja.

Fazer följer de senaste mattrenderna bland annat inom växtbaserade måltider och choklad och har lyssnat på önskemål från konsumenterna. Nu testlanseras Fazer Oat Choco för att driva utvecklingen inom chokladkategorin och samla in viktiga insikter för en framtida permanent lansering.

”Våra chokladteknologer har lyckats lösa en kreativ utmaning vi arbetat på länge; en helt växtbaserad choco som är vegansk, laktosfri, palmoljefri och tillverkad med 100 procent ansvarsfullt odlad kakao. Detta är en innovation som vi nu testlanserar för att få in värdefull feedback från konsumenterna kring smaken på produkten”, säger Robert Engman, vd, Fazer Konfektyr i Sverige.

Fazer Oat Choco skapades genom att kombinera nordisk havre och ansvarsfullt producerad kakao. Havren har en mild och välbekant smak och är odlad enligt Fazers principer för hållbart spannmål. Kakaon köps in från odlare i Fazers direkta hållbarhetsprogram, samt certifierad kakao från UTZ, Rainforest Alliance och Fairtrade Cocoa Programme.

Fazer Oat Choco är starkt kopplad till Fazers tillväxtstrategi om att fortsätta vara en ledande aktör inom havre. Havre är en central råvara som Fazer använt i flera år, bland annat i havrebaserade drycker, bröd, havreris, flingor och mellanmål.

”Vi har satsat mycket i havre där vi har högt kunnande i råvaran och teknologin, samt har investerat stort i våra kvarnar både i Sverige och Finland. Vi har många älskade klassiska varumärken där vi nu vill komplettera med växtbaserade alternativ i alla Fazers kategorier. Nu har vi tagit ett stort steg med havren inom konfektyr där vi ser att nya innovationer också kan användas i andra produkter”, fortsätter Robert Engman.

Fazer Oat Choco kommer att säljas i begränsad upplaga i webbshoppen Fazer Store från den 24 juni med ett cirkapris på 28 kr (2,50 euro). Produkten väger 62 gram och innehåller 42% kakao. Under testlanseringen kommer Fazer samla in feedback från konsumenter kring hur de upplever smaken på produkten som kommer att ligga till grund för vidareutveckling, med planen att lansera havrechocon i bredare skala i framtiden.

Läs vidare

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Felix moderniserar hela kolonialhyllan

Felix lanserar nya såser och dressingar, recepten på flera befintliga produkter förbättras och hela sortimentet kommer i nya "drizzleflaskor".
Sallad_1200x750 2

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)