Burger King först med att använda svensk miljöinnovation

PUBLICERAD: 5 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Alla nya Burger King-restauranger kommer att använda sig av en ny teknik från det svenska cleantech-företaget Enjay för att återvinna energi ur ventilationssystem.

Fett och sot i ventilationen har fram tills nu gjort det både svårt och olönsamt att återanvända energin som genereras i restaurangkök. Burger King Sverige blir den första restaurangkedjan i världen att implementera det nya systemet Lepido i sina restauranger.

”Vi satsar på att hitta nya klimateffektiva lösningar som verkligen fungerar. Detta är ett tydligt exempel och ett steg i att göra hela vår verksamhet mer energismart”, säger Iwo Zakowski, General Manager på Burger King Sverige.

Det tekniska genombrottet för hur man kan fånga upp energi ur ventilationen i fastigheter med restaurangverksamhet är systemet Lepido, som har utvecklats och lanserats av det svenska cleantech-företaget Enjay. Lepido kan återvinna energin som genereras, trots höga halter av fett och sot, och fungerar i såväl varma som kalla klimat. Den återvunna energin kan användas till värme eller kyla i ventilation, varmvatten eller i element.

”Att vår energiåtervinningsenhet fungerar utmärkt på Burger King, som grillar sin mat över eld, visar på att Lepido kommer kunna användas i ventilationssystem på alla typer av restauranger”, säger Jesper Wirén, Enjays VD och grundare.

Den genomsnittliga effekten per Burger King-restaurang uppgår till cirka 20 kW, vilket innebär att energiåtgången för uppvärmning av restaurangen halveras. Utsläppen av CO2 kommer att minska med 2,5 ton per år, vilket innebär att utsläppen minskar med 625 ton per år när samtliga 250 Burger King-restauranger i Skandinavien är konverterade. Lepido ingår nu i standardritningarna för alla nya Burger King-restauranger som King Food bygger i Skandinavien.

Enjay är ett Malmö-baserat miljöteknikföretag grundat 2015 som är specialiserat på energieffektivisering. Bland investerarna bakom företaget finns bland annat Karl-Johan Perssons bolag Philian AB. Företaget har blivit utsett som “Climate Solver” av WWF och är även en av finalisterna i världens största klimattävling, SET 2020, som anordnas av den tyska energimyndigheten (DENA) och World Energy Council.

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Vi träffade en blivande honungssommelier!

I den svenska paviljongen på Biofach 2023 mötte vi en blivande honungssommelier.
Honey

Senaste nytt

Peas of Heaven krokar arm med stjärnkock

Peas of Heaven har utvecklat tre nya växtbaserade produkter i samarbete med stjärnkocken Marcus Samuelsson.
burgare copy

Allerum vill se mer svensk ost i kyldisken

Svensk ost allt ovanligare i butikernas ostdiskar, men Skånemejerier med varumärket Allerum ser stora förutsättningar för ett ökat utbud av svensk ost.
Stefan-Andersson_biten-Kristianstad

Barilla först som hbtqi-certifierat livsmedelsföretag

Pastaproducenten Barilla, med varumärket Wasa knäckebröd, blir det första hbtqi-certifierade företaget inom livsmedelsbranschen.
Skärmavbild 2024-11-06 kl. 13.34.19

Livsmedelsföretagen: "Fackens lönekrav är oansvariga"

"Verklighetsfrämmande och oansvarigt". Livsmedelsföretagen kommenterar facken inom industrins lönekrav på 4,2 procent år 2025.
Avtal 2025_Livsmedelsforetagen_Eckerdal_van Rijswijk_2