Svenska råvaror i centrum för Pågens hållbarhetsarbete

PUBLICERAD: 4 juni 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Bröd är generellt ett klimatsmart livsmedel och mjölet står för den största delen av brödets klimatpåverkan. Pågens hållbarhetsredovisning för 2019 visar att företaget i dagsläget bakar sina bröd av 98 procent svenskt mjöl. Nu är siktet inställt på 100 procent inom två år.

Ingredienserna står för 80 procent av brödets klimatavtryck från odling av råvaror till leverans i butik. Det visar beräkningar som har gjorts av RISE för ett antal av Pågens bröd.

I jämförelse med många andra livsmedel är bröd ett klimatsmart val, eftersom det görs av växtbaserade ingredienser. Än bättre blir det om råvarorna är svenska.

Under 2019 bakade Pågen sina bröd av 87 procent svenska råvaror och 98 procent svenskt mjöl. Nu har man siktet inställt på att använda 90 procent svenska råvaror och 100 procent svenskt mjöl inom två år.

”Att råvarorna har den allra största påverkan på våra produkters klimatpåverkan, gör att detta är den största hållbarhetsfrågan för ett bageri. Att fokusera på att utveckla det svenska jordbruket och baka på hållbara svenska råvaror är därmed det viktigaste målet för oss”, säger Anders Carlsson Jerndal, VD på Pågen.

För att bidra till att det svenska jordbruket utvecklas och blir än mer hållbart bedriver Pågen testodlingar med målet att hitta nya hållbara spannmålssorter som lämpar sig för ett svenskt klimat. Det handlar både om spannmål som kräver mindre växtskydd och som dessutom ger proteinrikt mjöl med goda bakegenskaper, utan att behöva öka tillförseln av kväve och bidra till negativ övergödning. En viktig aspekt är kunna minska den svenska importen av spannmål.

”Grunden i vårt hållbarhetsarbete handlar om att vi är väl förankrade i det svenska jordbruket och har ett nära samarbete med bönderna som odlar våra spannmål i närheten av våra egna kvarnar. Vi bidrar till ökad hållbarhet, både genom att välja svenskt ursprung och genom att ställa krav på att odlingen aktivt ställer om till mer hållbara grödor. I höstas sådde vi till exempel ett hållbart högproteinvete som minskar behovet av onödig gödning”, berättar Anders Carlsson Jerndal

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta