Willys öppnar Hämta-stationer i samarbete med Circle K

PUBLICERAD: 26 maj 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Corona-pandemin har inneburit att e-handeln med mat ökar stort. Allra mest ökar ”Click & collect”, det vill säga upphämtning av matkassar i butik.

I april ökade e-handelsförsäljningen av livsmedel med 101,2 procent, enligt Dagligvaruindex. Allra mest, med 188,1 procent, ökade upphämtning av matkassar i butik, medan hemleveranser ökade med 56,8 procent.

I en färsk Sifo-undersökning, som gjorts på uppdrag av Willys, uppger 10 procent av kunderna att de handlar mer mat på nätet sedan corona-pandemin bröt ut. Andelen som uppger att de gör mer än hälften av sina matinköp på nätet har dubblerats. Nästan 1 av 10 uppger att de kommer att fortsätta att handla mat på nätet oftare och 30 procent uppger att anledningen till det är att de vill undvika att träffa andra människor.

Willys har sedan tidigare automatiserade Hämta-stationer i anslutning till flera av sina butiker, där kunden hämtar ut sina matkassar direkt ur kyl- och frysskåp med hjälp av en kod. Som ett led i att ge ännu fler kunder möjlighet att e-handla, öppnar Willys nu Hämta-stationer på fyra Circle K-stationer i Stockholmsområdet: Frescati, Bandhagen, Märsta och Tumba.

”Vi vill testa nya sätt att göra det möjligt för fler att e-handla mat. Samtidigt som man hämtar sina matkassar kan man passa på att tanka, tvätta bilen eller köpa något gott att äta. Det tror vi kan underlätta i vardagspusslet”, säger Thomas Evertsson, VD på Willys.

Utdrag ur Sifo-undersökningen:

• 10 % av kunderna uppger att de handlar mer mat på nätet efter att corona-pandemin bröt ut.
• 9 % uppger att de kommer att fortsätta att handla mat på nätet oftare även framöver.
• 30 % uppger att anledningen till att de kommer att handla på nätet oftare är att de vill undvika att träffa andra människor.
• Andelen som uppger att de gör mer än hälften av sina matinköp på nätet sedan corona-pandemins utbrott har ökat från 4 till 8 % . Andelen som uppger att de gör alla eller nästan alla sina matinköp via nätet har ökat från 2 till 5 %.
• 30 % uppger att de handlar mat mer sällan sedan corona-pandemin bröt ut.
• 8 % uppger att de lägger mer pengar på mat nu.
• Torrvaror, frysta varor och färska frukter och grönsaker är det som svenskarna uppger att de handlar mer av efter att corona-pandemin bröt ut.

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Willys under perioden 6-9 maj 2020. Totalt intervjuades 1230 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval.

 

Senaste nytt

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Mondelēz Sveriges chokladprodukter krymper

Mondelēz Sverige minskar vikten på ett antal produkter för varumärkena Marabou, Daim, Aladdin och Paradis.
25_6555_Marabou_Mjolkchoklad_160g_bar

Rekorddåliga matvanor i Gen Z

Unga svenskar har alarmerande osunda matvanor, enligt en ny undersökning från Picadeli.
Picadeli 1

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx