Miljömärkta varor minskar sin försäljningsandel

PUBLICERAD: 14 maj 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Hållbar Livsmedelskedja, WWF och Nielsen har granskat försäljningen av hållbarhetscertifierad mat. Resultatet visar att försäljningen ökar, men andelen ekologiskt certifierade varor minskar. Foto: Pixabay

Försäljningen av miljömärkta varor ökar, men inte lika snabbt som marknaden i sin helhet. Det visar en ny rapport från Hållbar Livsmedelskedja, Nielsen och Världsnaturfonden WWF.

Totalt sett har andelen certifierade produkter minskat från 11,8 procent till 11,3 procent av försäljningsvärdet mellan 2017 och 2019. Störst förändring står de ekologiskt certifierade produkterna för, här har andelen minskat från 6,7 procent till 6,4 procent.

Det finns dock positiva signaler: märkningarna MSC, ASC och Rainforest Alliance ökar i försäljningsvärde och i andel artiklar inom sina respektive kategorier, men inte tillräckligt mycket för att väga upp nedgången i det ekologiska sortimentet.

Rapporten visar även en positiv utveckling för Fairtrade, som har vänt en nedåtgående trend. Svenskt Sigill Klimatcertifierad och Svenskt Sigill Naturbete utgör en mycket liten del av andelen certifierade produkter.

Utvecklingen skiljer sig mellan olika kategorier. För kött/chark/ägg och mjölkbaserade produkter minskar andelen av certifierade varor. Kategorier som däremot ökar sin andel certifierade produkter är frukt och grönt, kaffe/te/kakao samt sjömat, där den sistnämnda kategorin har störst andel certifierat.

Den nya rapporten är utvecklad av analysföretaget Nielsen i samverkan med WWF och initiativet Hållbar Livsmedelskedja, och är första gången som företag i den svenska livsmedelskedjan undersökt trenden för försäljningen av certifierade produkter.

”Syftet är att göra det enklare för livsmedelsföretag och handel att sätta mål och följa upp sitt utbud av mer hållbara produkter, en metod som vi har goda erfarenheter av. 2011 satte vi 100 procent certifierat kaffe som mål och idag är hela Löfbergs sortiment certifierat, säger Eva Eriksson, kvalitets- och hållbarhetsdirektör på Löfbergs.

”När det gäller kaffe, har både försäljningen och andelen hållbara produkter ökat. Det handlar bland annat om en positiv utveckling för Rainforest Alliance och Fairtrade, vilket är glädjande.

Hållbar Livsmedelskedja är ett initiativ med fokus på att öka omställningstakten till en hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion. Initiativet har 15 företagsmedlemmar och koordineras av WWF.

Medlemmarna är Arla Foods Sverige, Axfood, Coop Sverige, Fazer, HKScan, Ica Sverige, Lantmännen, Löfbergs, Martin & Servera, Orkla Foods Sverige, Paulig, Polarbröd, Pågen, Tetra Pak och Unilever.

För att läsa hela rapporten, kontakta csonlinese@nielsen.com

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx