Scans kampanj ”Spelar roll” syftar till att visa att våra val av livsmedel spelar roll för klimatet. Att alla aktörer, såväl företag som konsumenter, spelar en viktig roll för att skapa en mer hållbar framtid och att valet av svenska råvaror är en viktig del i detta.
Med sin hållbarhetskampanj ”Spelar roll” vill Scan kommunicera på ett nytt och okonventionellt sätt, som inte innebär pekpinnar eller kängor till andra aktörer i branschen. Företaget menar att den hållbarhetskommunikation som syns idag ibland tenderar att vara både förenklad och fragmenterad och vill därför nyansera debatten om kött och klimat.
Kampanjens huvudbudskap är att man genom att alltid välja svenskt kött och svenska råvaror gör ett val som spelar roll – både idag och för framtiden.
Kampanjen tar bland annat upp att:
• svenskt kött har ett av världens lägsta klimatavtryck,
• bönderna är en viktig pusselbit i det övergripande hållbarhetsarbetet genom sitt sätt att bruka jorden och bidra till biologisk mångfald,
• djuren är en del av det naturliga kretsloppet och en förutsättning för att både odla vegetabilier, spannmål, mjölk och kött,
• Sveriges bönder också bidrar till energiförsörjningen genom allt gödsel som hamnar i biogasanläggningar och på åkrar.
Kampanjen startar i TV och sociala medier med en reklamfilm