Scans kampanj ska visa att svenska råvaror ”Spelar roll”

PUBLICERAD: 4 maj 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Scans kampanj ”Spelar roll” syftar till att visa att våra val av livsmedel spelar roll för klimatet. Att alla aktörer, såväl företag som konsumenter, spelar en viktig roll för att skapa en mer hållbar framtid och att valet av svenska råvaror är en viktig del i detta.

Med sin hållbarhetskampanj ”Spelar roll” vill Scan kommunicera på ett nytt och okonventionellt sätt, som inte innebär pekpinnar eller kängor till andra aktörer i branschen. Företaget menar att den hållbarhetskommunikation som syns idag ibland tenderar att vara både förenklad och fragmenterad och vill därför nyansera debatten om kött och klimat.

Kampanjens huvudbudskap är att man genom att alltid välja svenskt kött och svenska råvaror gör ett val som spelar roll – både idag och för framtiden.

Kampanjen tar bland annat upp att:
• svenskt kött har ett av världens lägsta klimatavtryck,
• bönderna är en viktig pusselbit i det övergripande hållbarhetsarbetet genom sitt sätt att bruka jorden och bidra till biologisk mångfald,
• djuren är en del av det naturliga kretsloppet och en förutsättning för att både odla vegetabilier, spannmål, mjölk och kött,
• Sveriges bönder också bidrar till energiförsörjningen genom allt gödsel som hamnar i biogasanläggningar och på åkrar.

Kampanjen startar i TV och sociala medier med en reklamfilm

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx