Krav lyfter kons betydelse med ny kampanj

PUBLICERAD: 22 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Krav vill bidra till en mer nyanserad bild av kornas betydelse för hållbara kretslopp och en hållbar livsmedelsproduktion. Nu startar kampanjen ”Kons roll i ett Krav-märkt kretslopp”, som pågår till början av juni.

Kampanjen kommer att presenteras i filmer, infografik, debattartiklar, annonser och genom inlägg i sociala medier.

”För att klara en omställning till hållbar livsmedelsproduktion, bör vi äta mer vegetariskt och mindre kött. Men när vi äter kött, bör vi äta kött som är hållbart och ekologiskt producerat. Krav-märkt kött och mejeri kommer från svenska kor som står för den mest hållbara produktionen”, säger Anita Falkenek, VD på Krav.

Kampanjen lyfter även fram att Krav-märkta kor har huvudrollen i ett kretslopp som kan ge hållbar vegetarisk mat. På Krav-märkta gårdar används ingen importerad konstgödsel som är tillverkad med fossil energi för att ge näring åt jorden, utan kornas gödsel. I sådan jord kan Krav-ekologiska råvaror odlas och bli hållbar vegetarisk mat.

Krav-gårdar bidrar dessutom till ökad biologisk mångfald genom att inte använda naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel i sina odlingar och låta korna vara ute mycket och beta. Ekologiska gårdar har i genomsnitt 50 procent fler arter av växter och pollinerare än konventionella gårdar. Krav lyfter även fram att stor biologisk mångfald ökar jordbrukets motståndskraft vid klimatförändringar, bidrar till större skördar och skyddar mot skadedjur i odlingarna.

Läs mer om kampanjen, där det även går att beställa en poster om det Krav-märkta kretsloppet, här:

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd