Zeina lanserar produkter med smaker från Mellanöstern

PUBLICERAD: 20 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Matprofilen Zeina Mourtada lanserar sina egna produkter med smaker från Mellanöstern under varumärket Zeinas.

Matprofilen Zeina Mourtada, även känd under namnet ”Zeinas Kitchen”, lanserar sina egna produkter under varumärket ”Zeinas” hos Ica och Coop.

Det nya livsmedelsvarumärket Zeinas har fokus på mat med smaker från Mellanösterns olika kök, smaker som ligger grundaren Zeina varmt om hjärtat.

Sortimentet består inledningsvis av sex meze-produkter: Falafel, Hummus Original, Hummus Soltorkad tomat, Hummus Chili, en mixförpackning med alla tre hummusvarianter samt paprikaröran Muhammara. Produkterna lanserades vecka 16 hos Ica och Coop över hela Sverige. Alla produkter är veganska och finns i butikernas kyldiskar.

Zeina förklarar vad som skiljer hennes hummus från andra produkter på marknaden:

”Min hummus tillagas från grunden med hela kokta kikärtor. Konsistensen är len och krämig med balanserad syra och sälta, precis som en riktig hummus ska smaka. Jag har arbetat med det här projektet i drygt ett års tid och nu är det äntligen dags för lansering. Jag är så otroligt stolt över produkterna och längtar efter att få dela Mellanösterns smaker med hela svenska folket.”

Bakom varumärket Zeinas står, förutom Zeina Mourtada, företagsgruppen Evanoff Group, som bland annat äger Paolos och Taylors & Jones.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx