Studenter hjälper lantbrukare att hitta arbetskraft

PUBLICERAD: 17 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Atakan Ari och Marcus Petersson, studenterna bakom initiativet www.skördetid.se.

Arbetskraften rör sig inte längre fritt över landsgränserna på grund av coronapandemin, vilket skapar stora problem för lantbruket nu när skördetiden närmar sig. Samtidigt ökar arbetslösheten.

Marcus Petersson och Atakan Ari, som går Masterprogrammet i Entreprenörskap och Innovation vid Lund Universitet, har agerat på problematiken. Tillsammans med systemutvecklaren Johan Broddfelt har de skapat gratistjänsten www.skordetid.se, som ska hjälpa lantbrukare att hitta arbetskraft samtidigt som de som söker arbete kan anmäla sig.

”Vi har redan fått över 650 arbetssökande och det tillkommer fler hela tiden. Vi vill erbjuda den här gratistjänsten så länge behovet finns, allt för att kunna hjälpa så många människor som möjligt”, säger Marcus Petersson.

När LRF Media hörde talas om initiativet, kändes det helt rätt att hjälpa till, berättar Katja Samoilina affärsutvecklare på LRF Media:

”Vi når ut till över en miljon personer varje vecka och jag är säker på att vi kan bidra både till att göra tjänsten mer känd för Sveriges lantbrukare och att få fler arbetssökande att anmäla sig.”

LRF Media hjälper utvalda entreprenörer i tidig fas med marknadsföring via programmet LRF Media Boost och har nu ingått ett samarbete med skordetid.se, som får kostnadsfritt annonsutrymme under de närmaste veckorna.

”Med LRF Media Boost satsar vi medieutrymme mot att få ta del av uppsidan hos de entreprenörsföretag vi samarbetar med. I det här fallet kommer vi att skänka medieutrymme utan förbehåll. Det är vårt sätt att bidra till lantbrukarnas situation”, säger RF affärsutvecklingschef på LRF Media.

Marcus Pettersson ser samarbetet med LRF Media som ett viktigt sätt att nå ut bredare:

”Med hjälp av LRF Medias kanaler ut till det gröna näringslivet hoppas vi kunna göra skillnad för både lantbrukare och arbetssökande under den pågående krisen.”

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)