Försäljningen av påskmust ökar stadigt. Under 2019 låg försäljningsökningen på 15,7 procent och inför årets påskhelg väntas ett nytt försäljningsrekord, enligt en prognos från Carlsberg Sverige.
”År 2005 såldes drygt fyra miljoner liter påskmust i Sverige, att jämföra med i dag då vi dricker över tio miljoner liter, varav enbart Apotekarnes står för cirka sju miljoner, och enligt prognosen kommer Apotekarnes att öka med upp till 10 procent i år”, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.
Samtidigt som påskmusten totalt sett går mot nya försäljningsrekord, märks en ännu starkare trend när det kommer till sockerfri must. Enbart under fjolåret skedde en raketsnabb ökning när försäljningen av sockerfri påskmust gick upp med hela 57 procent. Även här är Apotekarnes marknadsledande och till påsken 2020 spås Apotekarnes sockerfria påskmust öka med ytterligare 41 procent.
”Det är svårt att säga med säkerhet varför sockerfritt ökar så starkt, men det är ingen vågad gissning att hälsotrenden i samhället påverkar, då många vill minska sockerintaget. Samtidigt tycks detta inte påverka den vanliga musten. Tillsammans med ägg och godis är det helt enkelt något som svenskarna inte kan vara utan på påskbordet”, säger Henric Byström.
Julmusten står fortfarande för för 80 procent av den totala mustförsäljningen i Sverige. Det beror framför allt på att den konsumeras under en betydligt längre tidsperiod än påskmusten. som huvudsakligen konsumeras under några dagar under påsken. Mest påskmust köps på västkusten.