Påskmusten går mot nytt försäljningsrekord

PUBLICERAD: 9 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Försäljningen av påskmust ökar stadigt. Under 2019 låg försäljningsökningen på 15,7 procent och inför årets påskhelg väntas ett nytt försäljningsrekord, enligt en prognos från Carlsberg Sverige.

”År 2005 såldes drygt fyra miljoner liter påskmust i Sverige, att jämföra med i dag då vi dricker över tio miljoner liter, varav enbart Apotekarnes står för cirka sju miljoner, och enligt prognosen kommer Apotekarnes att öka med upp till 10 procent i år”, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Samtidigt som påskmusten totalt sett går mot nya försäljningsrekord, märks en ännu starkare trend när det kommer till sockerfri must. Enbart under fjolåret skedde en raketsnabb ökning när försäljningen av sockerfri påskmust gick upp med hela 57 procent. Även här är Apotekarnes marknadsledande och till påsken 2020 spås Apotekarnes sockerfria påskmust öka med ytterligare 41 procent.

”Det är svårt att säga med säkerhet varför sockerfritt ökar så starkt, men det är ingen vågad gissning att hälsotrenden i samhället påverkar, då många vill minska sockerintaget. Samtidigt tycks detta inte påverka den vanliga musten. Tillsammans med ägg och godis är det helt enkelt något som svenskarna inte kan vara utan på påskbordet”, säger Henric Byström.

Julmusten står fortfarande för för 80 procent av den totala mustförsäljningen i Sverige. Det beror framför allt på att den konsumeras under en betydligt längre tidsperiod än påskmusten. som huvudsakligen konsumeras under några dagar under påsken. Mest påskmust köps på västkusten.

Senaste nytt

DelMat AB har en ny ägare

Färdigmatsföretaget DelMat AB i Hällefors har förvärvats av Sid Roject AB, som ägs av Peter Johansson.
Peter_Johansson_V2A2059

Ny ordförande för Kooperativa Förbundet

Kerstin Wallentin valdes till ny ordförande för KF vid årsstämman 23 april. Hon efterträder Lars Ericsson.
coop (kopia)

Mondelēz Sveriges chokladprodukter krymper

Mondelēz Sverige minskar vikten på ett antal produkter för varumärkena Marabou, Daim, Aladdin och Paradis.
25_6555_Marabou_Mjolkchoklad_160g_bar

Rekorddåliga matvanor i Gen Z

Unga svenskar har alarmerande osunda matvanor, enligt en ny undersökning från Picadeli.
Picadeli 1

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx