Hög kännedom för Från Sverige-märket bland unga vuxna

PUBLICERAD: 2 april 2020
UPPDATERAD: 21 februari


92 procent av unga vuxna konsumenter i åldern 18-35 år känner till ursprungsmärkningen Från Sverige. Det visar en ny attitydundersökning från Svenskmärkning AB.

”Det är glädjande siffror för svensk livsmedelsindustri och handel, bönder och odlare, kommenterar Maria Forshufvud, VD Svenskmärkning AB.

”Vår nya attitydundersökning visar också att unga vuxna tycker att svenska livsmedel är bra val ur miljö- och klimatsynpunkt.”

Unga konsumenter uppfattar svenskt som tryggt, säkert och klimatsmart. Samtidigt är prisfrågan viktig för de yngre.

Attitydundersökningen visar på högt och växande förtroende för svenskt – att handla svenskproducerad mat är fortsatt den viktigaste faktorn för svenska konsumenter.

”Undersökningen visar också att svenska konsumenterna tycker att det är viktigt att köpa svenska ägg, svenskt kött och svenska mejeriprodukter. Det är en fortsatt trend”, säger Maria Forshufvud.

Sedan 2018 visar attitydundersökningen en tydligt en ökning även för andra varugrupper, som svenska grönsaker, frukt och bröd.

”Det gäller även svensk fisk, där ursprung hitintills sällan har nämnts.”

Fakta ur undersökningen:

  • 9 av 10 unga vuxna känner till Från Sverige-märkningen.
  • 9 av 10 konsumenter anser att svensk livsmedelsindustri är viktig.
  • 8 av 10 konsumenter tycker att Från Sverige-märkningen är viktig.
  • 8 av 10 konsumenter har högt förtroende för märkningen.
  • 6 av 10 konsumenter är beredda att betala mer för mat som har svensk ursprungsmärkning.

Källa: Demoskop, 1 028 intervjuer, 4–13 februari 2020

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1