92 procent av unga vuxna konsumenter i åldern 18-35 år känner till ursprungsmärkningen Från Sverige. Det visar en ny attitydundersökning från Svenskmärkning AB.
”Det är glädjande siffror för svensk livsmedelsindustri och handel, bönder och odlare, kommenterar Maria Forshufvud, VD Svenskmärkning AB.
”Vår nya attitydundersökning visar också att unga vuxna tycker att svenska livsmedel är bra val ur miljö- och klimatsynpunkt.”
Unga konsumenter uppfattar svenskt som tryggt, säkert och klimatsmart. Samtidigt är prisfrågan viktig för de yngre.
Attitydundersökningen visar på högt och växande förtroende för svenskt – att handla svenskproducerad mat är fortsatt den viktigaste faktorn för svenska konsumenter.
”Undersökningen visar också att svenska konsumenterna tycker att det är viktigt att köpa svenska ägg, svenskt kött och svenska mejeriprodukter. Det är en fortsatt trend”, säger Maria Forshufvud.
Sedan 2018 visar attitydundersökningen en tydligt en ökning även för andra varugrupper, som svenska grönsaker, frukt och bröd.
”Det gäller även svensk fisk, där ursprung hitintills sällan har nämnts.”
Fakta ur undersökningen:
- 9 av 10 unga vuxna känner till Från Sverige-märkningen.
- 9 av 10 konsumenter anser att svensk livsmedelsindustri är viktig.
- 8 av 10 konsumenter tycker att Från Sverige-märkningen är viktig.
- 8 av 10 konsumenter har högt förtroende för märkningen.
- 6 av 10 konsumenter är beredda att betala mer för mat som har svensk ursprungsmärkning.
Källa: Demoskop, 1 028 intervjuer, 4–13 februari 2020