Findus introducerar en ny grön "klimathjälte" i Sverige

PUBLICERAD: 26 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Kikärter hör de mest konsumerade baljväxterna i världen, bland annat tack vare sin höga proteinhalt. De skördas vanligtvis gula och säljs torkade eller kokta i konservburk eller tetra. Nu lanserar Findus en ny variant – nämligen gröna kikärter.

En grön kikärta är en “vanlig” kikärta som har skördats tidigt, när den fortfarande har sin klargröna färg och mjälla konsistens. Till skillnad från den gula kikärtan behöver den inte blötläggas, utan blancheras och fryses in efter skörd.

”Med lanseringen av Gröna Kikärter möter vi konsumenternas stora efterfrågan på alternativa proteinkällor. Det känns otroligt roligt att lansera en produkt som tidigare inte funnits på den svenska marknaden och att samtidigt öka utbudet av frysta grönsaker”, säger Paulina Åberg, Brand Manager för grönsaker på Findus, som menar att frysta råvaror är ”riktiga klimathjältar”.

”Med fryst mat kan konsumenten till exempel minska sitt matsvinn med nästan hälften. Djupfrysta produkter kräver inte heller några snabba transporter, utan kan transporteras med mer klimatsmarta alternativ som båt och tåg. Dessutom är det väldigt smidigt med just frysta kikärter, då man slipper både blötläggning och det spad som kikärter i burk ligger i.”

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206