Findus introducerar en ny grön "klimathjälte" i Sverige

PUBLICERAD: 26 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Kikärter hör de mest konsumerade baljväxterna i världen, bland annat tack vare sin höga proteinhalt. De skördas vanligtvis gula och säljs torkade eller kokta i konservburk eller tetra. Nu lanserar Findus en ny variant – nämligen gröna kikärter.

En grön kikärta är en “vanlig” kikärta som har skördats tidigt, när den fortfarande har sin klargröna färg och mjälla konsistens. Till skillnad från den gula kikärtan behöver den inte blötläggas, utan blancheras och fryses in efter skörd.

”Med lanseringen av Gröna Kikärter möter vi konsumenternas stora efterfrågan på alternativa proteinkällor. Det känns otroligt roligt att lansera en produkt som tidigare inte funnits på den svenska marknaden och att samtidigt öka utbudet av frysta grönsaker”, säger Paulina Åberg, Brand Manager för grönsaker på Findus, som menar att frysta råvaror är ”riktiga klimathjältar”.

”Med fryst mat kan konsumenten till exempel minska sitt matsvinn med nästan hälften. Djupfrysta produkter kräver inte heller några snabba transporter, utan kan transporteras med mer klimatsmarta alternativ som båt och tåg. Dessutom är det väldigt smidigt med just frysta kikärter, då man slipper både blötläggning och det spad som kikärter i burk ligger i.”

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ihållande lågpristrend och hårdnande EMV-konkurrens

En stark efterfrågan på lågprisalternativ och EMV är de konsumenttrender som just nu påverkar den svenska livsmedelsproduktionen allra mest.
Carl Eckerdal_kundvagnar_pengar_Livsmedelsforetagen

Stor minskning av tillsatt socker i läsk

Dryckesbranschen har minskat det tillsatta sockret i läsksortimentet med 28 procent på fyra år.
Sveriges_Bryggerier_sockerreduktion_900209858

CandyKing presenterar vårens lösgodisnyheter

CandyKings vårnyheter består av sex nya lösgodisbitar, bland annat Center i en ny modern twist och Salta Diamanter.
CK_Vårnyheter_LU_Liggande

Atria köper Gooh av Lantmännen Cerealia

Lantmännen Cerealia avyttrar affärsområdet färdigrätter med varumärket Gooh.
Gooh! Vego samligsbild_Print 3500x2623