Svenska ungdomar blir allt mer intresserade av mat. De lagar mat tillsammans och bryr sig om vad de äter. Många letar också efter miljömärkningar på maten när de handlar, framför allt Krav-märket.
Det framgår av analysföretaget Ungdomsbarometerns årliga attityd- och beteendeundersökning, som bygger på svar från unga mellan 15 och 24 år. Omkring 4 000 ungdomar har svarat på frågor om mat och måltider.
”Undersökningen visar också att ungdomar vill ha guidning i butikerna, och det är glädjande att de i första hand letar efter Krav. Det är en viktig signal till livsmedelsbutikerna, som exempelvis skulle kunna ge studentrabatt på hållbara produkter då och då”, säger Anita Falkenek, VD på Krav.
Det är framförallt unga i storstäder som letar efter Krav-märkningen, och något fler tjejer än killar. Gemensamt för alla är att de anger svenskproducerat, ekologiskt och hälsosamt vara viktigt när de handlar mat. De uppger dessutom att de äter vegetariskt och mat med så lite klimatpåverkan som möjligt.
Den undersökta gruppen ungdomar befinner sig i den så kallade Generation Z, födda sent på 1990-talet och framåt. Den generationen beskrivs ofta som individualister med mörk framtidssyn. Enligt årets Ungdomsbarometer drivs de också av intresse.
”Samtidigt verkar det inte vara viktigast för dem att titulera sig som vegan eller vegetarian. De vill göra rätt och ställer stora krav på sig själva att agera hållbart, men vill också ha möjlighet att till exempel äta en köttbit om det faller dem in. Det viktiga blir snarare vilka kriterier maten ska leva upp till, som att den ska vara hållbart producerad”, säger Sara Fröhling Lind, livsstilsexpert på Ungdomsbarometern.