Nestlé ska minska användningen av ny plast med en tredjedel

PUBLICERAD: 9 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nestlé skriver på European Plastics Pact. Målet är att all plast ska vara återvinnings- eller återanvändningsbar senast 2025 och att minska användningen av ny plast.

Pakten, som startades av Frankrike och Nederländerna, har som övergripande mål att öka takten mot en cirkulär plastekonomi för att bryta beroendet av jungfruplast – plast som är gjord av icke-förnybart fossilt bränsle. Pakten består av företag, NGO´s och regeringar som tillsammans åtar sig att sträva mot gemensamma mål senast 2025.

Pakten vill:

•Minska användningen av plastprodukter och förpackningar med minst 20 procent
•Förbättra förmågan att återvinna plastförpackningar i Europa med minst 25 procent
•Öka användningen av återvunnen plast till förpackningar med minst 30 procent

”Vi är glada över att skriva på The European Plastics Pact. Ett av våra gemensamma mål är att skapa en cirkulär ekonomi genom att förbättra återvinningssystemen i Europa. Men detta kommer inte att bli lätt. Nestlés högsta prioritet är säkra produkter. Plast som används till matförpackningar måste vara säker och inte innehålla substanser som kan vara farliga för människor. Återvinningsprocessen måste utvecklas”, säger Marco Settembri, Nestlé CEO for Europe, Middle East and North Africa.

”Utmaningen är att det idag är billigare att ta fram ny plast än att återvinna gammal. För att ändra på detta satsar Nestlé 1, 5 miljarder CHF för att skapa en marknad för återvunnen plast. Detta ger en tydlig signal till återvinningsföretagen att satsa på detta.”

För att ytterligare minska användningen av ny plast provar Nestlé nya sätt att leverera sina produkter, bland annat ett förpackningsfritt system för dispensering av husdjursmat och Nescafé. Nestlé har också samarbetat med LOOP, en hemleveransservice som erbjuder återanvändningsbara förpackningar. De första produkterna kommer snart att finnas tillgängliga i Frankrike.

För att ytterligare påskynda innovationerna har Nestlé lanserat en fond med 250 miljoner CHF till start-ups som satsar på förpackningsinnovation, inklusive nya material, samt påfyllningssystem och återvinningslösningar.

 

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx