Nestlé ska minska användningen av ny plast med en tredjedel

PUBLICERAD: 9 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Nestlé skriver på European Plastics Pact. Målet är att all plast ska vara återvinnings- eller återanvändningsbar senast 2025 och att minska användningen av ny plast.

Pakten, som startades av Frankrike och Nederländerna, har som övergripande mål att öka takten mot en cirkulär plastekonomi för att bryta beroendet av jungfruplast – plast som är gjord av icke-förnybart fossilt bränsle. Pakten består av företag, NGO´s och regeringar som tillsammans åtar sig att sträva mot gemensamma mål senast 2025.

Pakten vill:

•Minska användningen av plastprodukter och förpackningar med minst 20 procent
•Förbättra förmågan att återvinna plastförpackningar i Europa med minst 25 procent
•Öka användningen av återvunnen plast till förpackningar med minst 30 procent

”Vi är glada över att skriva på The European Plastics Pact. Ett av våra gemensamma mål är att skapa en cirkulär ekonomi genom att förbättra återvinningssystemen i Europa. Men detta kommer inte att bli lätt. Nestlés högsta prioritet är säkra produkter. Plast som används till matförpackningar måste vara säker och inte innehålla substanser som kan vara farliga för människor. Återvinningsprocessen måste utvecklas”, säger Marco Settembri, Nestlé CEO for Europe, Middle East and North Africa.

”Utmaningen är att det idag är billigare att ta fram ny plast än att återvinna gammal. För att ändra på detta satsar Nestlé 1, 5 miljarder CHF för att skapa en marknad för återvunnen plast. Detta ger en tydlig signal till återvinningsföretagen att satsa på detta.”

För att ytterligare minska användningen av ny plast provar Nestlé nya sätt att leverera sina produkter, bland annat ett förpackningsfritt system för dispensering av husdjursmat och Nescafé. Nestlé har också samarbetat med LOOP, en hemleveransservice som erbjuder återanvändningsbara förpackningar. De första produkterna kommer snart att finnas tillgängliga i Frankrike.

För att ytterligare påskynda innovationerna har Nestlé lanserat en fond med 250 miljoner CHF till start-ups som satsar på förpackningsinnovation, inklusive nya material, samt påfyllningssystem och återvinningslösningar.

 

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår