Ökad svensk marknadsandel för kött och ägg 2019

PUBLICERAD: 6 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Den svenska marknadsandelen för kött och ägg ökar, men när det gäller mejeriprodukter fortsätter trenden med sjunkande svensk marknadsandel. Foto: Urban Wigert||

Flera faktorer påverkade marknadsutvecklingen för animalieprodukter 2019, bland annat en fortsatt förändring av konsumenternas efterfrågan, den svaga svenska kronan, svinpest i Kina och kvardröjande effekter av torkan 2018. Det visar statistik från Jordbruksverket.

Under 2019 steg andelen svenska ägg till 97,5 procent, vilket är en ökning med närmare fem procent jämfört med året innan och den högsta nivån sedan slutet av 1990-talet. För kött totalt steg den svenska marknadsandelen till 68 procent, vilket kan jämföras med 99 procent 1994 och bottennivån på 61 procent 2013. Den svenska marknadsandelen för mejeriprodukter hamnar på 70,4 procent, vilket är en minskning jämfört med 2018 och även en fortsättning på en långvarig trend med sjunkande svensk marknadsandel i mejerisektorn.

Sammantaget minskade förbrukningen av kött 2019 med 2,3 procent eller 2,0 kg till 81,9 kg/capita, vilket är i nivå med förbrukningen 2004. Minskningen var störst för griskött och förbrukningen ligger nu på samma nivå som mitten av 1980-talet, medan förbrukningen av matfågel ökade.

”Konsumenterna fortsätter att reagera på rön om matproduktionens påverkan på klimat och miljö och vi är måna om vår hälsa. Djuretik är viktigt för många konsumenter. Men vi är också pigga på att testa mat som är trendig. Just nu är det hett med vego och det finns konsumenter som därför väljer att byta ut animalieprodukter mot växtbaserat. Den här gruppen kan också återgå till tidigare kostvanor, eller haka på någon ny mattrend. Konsumentundersökningar pekar på fortsatt intresse för både vegetarisk och svensk mat”, säger Åsa Lannhard Öberg, jordbrukspolitisk utredare på Jordbruksverket.

Produktionen av nötkött är idag nästan lika stor som 1995, dock med ett skifte från färre mjölkrasdjur till fler djur av köttras. Räknat i vikt har en ökad produktion av matfågel vägt upp för de minskningar som skett för griskött och idag är produktionen av de fyra största köttslagen totalt ungefär lika stor som 1995.

Vi åt något mindre ägg under 2019 men förbrukningen har ändå ökat stadigt under flera decennier. För mejeriprodukter varierade utvecklingen, vi konsumerade lite mer ost och smör men mindre mjölk och yoghurt.

Källa: Jordbruksverket

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx