LRF vill öka andelen svenskt kött på restauranger

PUBLICERAD: 3 mars 2020
UPPDATERAD: 21 februari


För att möta gästernas efterfrågan på svenskt kött på krogar och restauranger, lanserar branschorganisationen LRF Kött ”Mer svenskt kött på restaurang”.

Endast 20 procent av köttet på svenska restauranger är svenskt, trots att svenska djur föds upp på ett hållbart och klimatsmart sätt med minimal antibiotikaanvändning.

”Vi vill skapa nya kreativa samarbeten genom att koppla samman restaurangbranschen med svenska köttuppfödare. På det sättet hoppas vi möta gästernas efterfrågan på svenskt kött på menyn”, säger Viktoria Östlund, LRF:s expert på nöt och lamm.

Satsningen inleds under våren med regionala inspirationsträffar. Där bjuds köttproducenter och restaurangbranschen till en gemensam arena för erfarenhetsutbyte och för att knyta nya kontakter. Under träffarna diskuteras köttuppfödarnas förutsättningar, köttproduktion och kvalitet, men också vad som händer i omvärlden.

”Målet är att öka efterfrågan på svenskt kött rejält. LRF är den perfekta partnern för att knyta ihop restaurangbranschen med våra köttproducerande medlemmar”, säger projektledaren Gustav Arnell.

Han är till vardags kock i företaget ”Vi kan mat”, som jobbar med svensk och lokal mat på flera restauranger, främst med konceptutveckling och utbildning för småländsk och svensk mat.

Projektet, som är tvåårigt och finansieras av Jordbruksverket, kommer även att inleda samarbete med flera restauranger. Deltagarna kommer att erbjudas utbildningar för att bygga upp kompetensen kring fördelarna med svenskt kött. I en serie utbildningstillfällen kommer restaurangbranschen att fokusera på bland annat vilka mervärden svensk köttråvara tillför samt hur en attraktiv matsedel skapas och hur detta kan användas i marknadsföringssyfte. För köttproducenterna ligger fokus på distribution, direktförsäljning, byggande av varumärke och hållbara affärer.

 

Senaste nytt

Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Det är nu klart att Mats Liedholm, vd på Fazer Sverige, är med i styrelsen för branschorganisationen FoodDrinkEurope.
liedholm
Mats Liedholm till FoodDrinkEuropes styrelse

Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Skånemejerier presenterar årets julprodukter: Nyheten Vaniljyoghurt med smak av julkola och den återkommande Pepparkaksfilen.
jul-lanseringar_16-9
Frukost med smak av julkola eller pepparkaka?

Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Efter flera år av nedgång ser mjölkproduktionen i Norrland nu ut att ha vänt. "Ett trendbrott" konstaterar Norrmejerier.
_MG_
Trendbrott för norrländsk mjölkproduktion

Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Pressbyrån PBX lanserar flera höstnyheter – från svampkaffe och kakaofria chokladkakor till insektsbaserat snacks.
PBX Nyheter
Höstnyheter på PBX: Svampkaffe och insektssnacks

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår