Garants färska örter slopar 20 ton plast

PUBLICERAD: 24 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari


Axfood plastbantar sitt sortiment av färska örter från det egna varumärket Garant med drygt 20 ton. Plasten blir tunnare, återvinningsbar eller tas bort.

”Vi går igenom sortimentet steg för steg för att se var vi kan plastbanta genom att ta bort eller minska mängden förpackningsmaterial. Många små förändringar gör tillsammans stor skillnad”, säger Karin Grönskog, förpackningsutvecklare på Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.

I och med att krukorna och trågen till Garants färska örter byts från svart till ljusgrön plast av polypropen fungerar de i materialåtervinningen. Dessutom tunnas materialet ut så att cirka 18 ton mindre plast behöver användas varje år.

Under våren fortsätter plastbantningen när Garant lanserar tre nya färska ekologiska örter. Istället för plast kommer förpackningsmaterialet att bestå av naturfiberformar, pappersstrutar och papptråg. På så sätt sparas ytterligare cirka 2,5 ton plast årligen.

Plastbantningen är en del av den plaststrategi som Axfood antog förra året. Till 2025 ska den totala mängden plast i den egna verksamheten minska med 25 procent. Dessutom ska alla förpackningar till de egna märkesvarorna gå att materialåtervinna inom två år och endast förnyelsebar och återvunnen råvara användas till 2030.

”I första hand vill vi byta ut plasten mot andra material. När det inte är möjligt försöker vi att reducera mängden plast genom att minska eller tunna ut”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

”Det är viktigt att komma ihåg att plasten ibland behövs för att skydda och bevara maten. Därför arbetar vi efter devisen ”rätt plast på rätt plats”.”

Läs vidare

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown