Dryckesbranschen går samman för en minskad klimatpåverkan

PUBLICERAD: 20 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

”Vi är i början på vår gemensamma resa mot en dryckesbransch utan klimatpåverkan och vi kommer att dela med oss av våra framsteg under vägen. Vi vill vara transparenta och hjälpa konsumenterna att göra mer hållbara val”, säger Magdalena Gerger, VD på Systembolaget. Foto: Systembolaget

Dryckesbranschens Klimatinitiativ har som mål att branschen ska vara klimatneutral 2045. Nu visar den första gemensamma klimatmätningen att förpackningar och transporter är de största orsakerna till branschens klimatavtryck.

”För att vi ska nå klimatmålen i Agenda 2030 måste vi som bransch arbeta tillsammans. I Dryckesbranschens Klimatinitiativ har vi hittat en bra form för detta. Här är vi inte konkurrenter utan bara goda branschkollegor som jobbar tillsammans och inspireras av varandra för att minska vårt klimatavtryck”, säger Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier.

Initiativets första gemensamma rapport, som avser verksamhetsåret 2018, visar att 77 procent av branschens klimatpåverkan kommer från förpackningar, vilket ligger i linje med hur det ser ut för flera andra branscher.

Transporter står för ca 20 procent av de indirekta utsläppen. Många av företagen som har deltagit i rapporteringen har redan påbörjat omställningen till mer klimatsmarta transportmedel, men det finns utvecklingspotential inom området.

99 procent av företagens energianvändning är fossilfri, det vill säga kommer från till exempel vatten- och vindkraft.

”Flera av företagen som deltar i initiativet har redan idag ett ambitiöst klimatarbete. Många arbetar dedikerat med frågan och är engagerade i att ha så låga koldioxidutsläpp som möjligt. Fokus för oss framåt är att sätta konkreta mål för förpackningar och transporter samt att stötta varandra, stora som små aktörer i branschen, att integrera hållbarhet i våra affärsmodeller fullt ut”, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen, SVL.

35 företag deltog i klimatmätningen, vilket utgör 74 procent av Systembolagets försäljningsvolym. Mätmetoden som har använts är Green House Gas Protocol och rapporten innefattar inte klimatavtryck från odling.

Dryckesbranschens Klimatinitiativs bildades 2017 av Sveriges Bryggerier, Sprit & Vinleverantörsföreningen samt Systembolaget med visionen: ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas.” Det långsiktiga målet är att branschen ska vara klimatneutral 2045. Idag är 45 dryckesföretag med i Initiativet.

Ta del av rapporten på Sveriges Bryggeriers hemsida

Senaste nytt

125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Plant Protein Production AB i Jämjö ska producera svenskt växtbaserat protein av åkerböna.
Skärmavbild 2025-11-10 kl. 11.56.46
125 miljoner investeras i svenskt växtbaserat protein

Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Tetra Pak Factory OS är en ny AI-driven plattform för livsmedelsproduktion – en skalbar och modulär lösning som kopplar ihop hela fabriken.
Tetra Pak® Factory OS™
Tetra Pak lanserar ny plattform för livsmedelsproduktion

Stöd till livsmedelsbutiker ska stärka Sveriges beredskap

Livsmedelsbutiker i tio kommuner kan ansöka om stöd för att installera eluttag, som behövs för att ansluta mobila reservkraftaggregat.
Shopping,In,A,Supermarket,Concept.shopping,In,Supermarket,A,Shopping,Cart
Stöd till livsmedelsbutiker ska stärka Sveriges beredskap

Estrella startar valmyndighet – för chips

Inför valåret 2026 startar Estrella en egen valmyndighet – Chipsvalmyndigheten– med uppdrag att hitta Sveriges nästa stora chipssmak.
Estrella_Chipsvalet_Headerbild
Estrella startar valmyndighet – för chips

Läs vidare

Kostnadsfritt webbinarium om tonerteknologi

13 november arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium om varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck.
Frank-Jacobs-900x600-1
Kostnadsfritt webbinarium om tonerteknologi

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header
Packnews nr 5 – gratisläsning om Scanpack

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2
Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen