Biofach i Nürnberg – världens största ekomässa – slog i år rekord med över 50 000 besökare och 3 800 utställare från 110 länder. Färsk statistik som presenterades på mässan visar att intresset för ekologiska livsmedel ökar både i Europa och i resten av världen.
Den europeiska ekomarknaden fortsätter att växa och flera av de större marknaderna, däribland Frankrike, har haft en tvåsiffrig tillväxttakt. Under 2018 växte europamarknaden med nästan 8 procent och omsätter nu 40,7 miljarder euro, enligt det schweiziska forskningsinstitutet FiBL. Många länder, till exempel Tyskland, är beroende av import för att möta efterfrågan.
”Sverige har allt att vinna på fortsatta satsningar på export av ekologiska livsmedel. Den ekologiska certifieringen tydliggör vilka mervärden produkterna har med fokus på både kvalitet och hållbarhet. Det ger i sin tur en merbetalning. Sverige behöver konkurrera på kvalitet snarare än pris när vi kliver in på nya marknader”, säger Charlotte Bladh André på Organic Sweden.
En ny undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Organic Sweden och Krav visar att 73 procent av de svenska företag som producerar ekologiska livsmedel tror på ökad export. I dag uppskattas exporten av ekologiska livsmedel från Sverige uppgå till cirka 1 miljard kronor, vilket utgör en mycket liten del av den totala svenska livsmedelsexporten på cirka 50 miljarder.
I undersökningen uppger de svenska ekoföretagen att kvalitet och mathantverk är de mervärden som är viktigast att lyfta fram vid export, därefter kommer miljö och hållbarhet. De åtgärder som lyfts fram för att få ekoexporten att växa är resurser för att närvara på relevanta mässor och ökade satsningar på marknadsföring av svensk ekologisk mat. Annat som främjar exporten är stöd kring andra länders regelverk och hjälp med logistiska utmaningar samt att hitta rätt distributörer.
Under Biofach har en grupp svenska ekologiska lantbrukare representerat Ekologiska Lantbrukarna i Business Swedens monter Try Swedish.
”Vi har fått flertalet konkreta intresseförfrågningar och önskningar om långsiktiga samarbeten. Sveriges ekolantbrukare är livskraftiga identitetsbärare och det svenska ekolantbruket står för hög kontrollsäkerhet och transparens. Vi skulle kunna ha en mycket starkare position på den internationella marknaden”, säger Hermann Leggedör, ekologisk lantbrukare och rådgivare.
Den senaste statistiken från FiBL, Forskningsinstitutet för ekologiskt jordbruk i Schweiz:
- Ekoförsäljningen i Europa ökade med närmare 8 procent 2018, till 40,7 miljarder euro
- Inom Europa är Tyskland den största marknaden för ekologiska livsmedel
- Europeiska konsumenter spenderar allt mer på ekologisk mat
- Danmark har den största ekoandelen av den totala livsmedelsförsäljningen med 11,5 procent
- Andelen ekologisk jordbruksmark ökade med 1 miljon hektar 2018
- 15,5 miljoner hektar jordbruksmark i Europa är ekologiskt certifierad
- Spanien har till ytan störst ekologisk jordbruksareal
- Liechtenstein har störst andel ekologisk jordbruksmark
- Antalet ekologiska lantbrukare uppgår till 420 000 i Europa – en ökning med 5,4 procent
- Antalet ekologiska förädlingsföretag uppgår till 76 000 – flest finns i Italien