Tre av fyra svenska ekoföretag tror på en ökad export

PUBLICERAD: 17 februari 2020
UPPDATERAD: 21 februari

Ekologiska Lantbrukarna i Try Swedish-montern på Biofach 2020 i Nürnberg.

Biofach i Nürnberg ­– världens största ekomässa – slog i år rekord med över 50 000 besökare och 3 800 utställare från 110 länder. Färsk statistik som presenterades på mässan visar att intresset för ekologiska livsmedel ökar både i Europa och i resten av världen.

Den europeiska ekomarknaden fortsätter att växa och flera av de större marknaderna, däribland Frankrike, har haft en tvåsiffrig tillväxttakt. Under 2018 växte europamarknaden med nästan 8 procent och omsätter nu 40,7 miljarder euro, enligt det schweiziska forskningsinstitutet FiBL. Många länder, till exempel Tyskland, är beroende av import för att möta efterfrågan.

”Sverige har allt att vinna på fortsatta satsningar på export av ekologiska livsmedel. Den ekologiska certifieringen tydliggör vilka mervärden produkterna har med fokus på både kvalitet och hållbarhet. Det ger i sin tur en merbetalning. Sverige behöver konkurrera på kvalitet snarare än pris när vi kliver in på nya marknader”, säger Charlotte Bladh André på Organic Sweden.

En ny undersökning som Kantar Sifo har gjort på uppdrag av Organic Sweden och Krav visar att 73 procent av de svenska företag som producerar ekologiska livsmedel tror på ökad export. I dag uppskattas exporten av ekologiska livsmedel från Sverige uppgå till cirka 1 miljard kronor, vilket utgör en mycket liten del av den totala svenska livsmedelsexporten på cirka 50 miljarder.

I undersökningen uppger de svenska ekoföretagen att kvalitet och mathantverk är de mervärden som är viktigast att lyfta fram vid export, därefter kommer miljö och hållbarhet. De åtgärder som lyfts fram för att få ekoexporten att växa är resurser för att närvara på relevanta mässor och ökade satsningar på marknadsföring av svensk ekologisk mat. Annat som främjar exporten är stöd kring andra länders regelverk och hjälp med logistiska utmaningar samt att hitta rätt distributörer.

Under Biofach har en grupp svenska ekologiska lantbrukare representerat Ekologiska Lantbrukarna i Business Swedens monter Try Swedish.

”Vi har fått flertalet konkreta intresseförfrågningar och önskningar om långsiktiga samarbeten. Sveriges ekolantbrukare är livskraftiga identitetsbärare och det svenska ekolantbruket står för hög kontrollsäkerhet och transparens. Vi skulle kunna ha en mycket starkare position på den internationella marknaden”, säger Hermann Leggedör, ekologisk lantbrukare och rådgivare.

Den senaste statistiken från FiBL, Forskningsinstitutet för ekologiskt jordbruk i Schweiz:

  • Ekoförsäljningen i Europa ökade med närmare 8 procent  2018, till 40,7 miljarder euro
  • Inom Europa är Tyskland den största marknaden för ekologiska livsmedel
  • Europeiska konsumenter spenderar allt mer på ekologisk mat
  • Danmark har den största ekoandelen av den totala livsmedelsförsäljningen med 11,5 procent
  • Andelen ekologisk jordbruksmark ökade med 1 miljon hektar 2018
  • 15,5 miljoner hektar jordbruksmark i Europa är ekologiskt certifierad
  • Spanien har till ytan störst ekologisk jordbruksareal
  • Liechtenstein har störst andel ekologisk jordbruksmark
  • Antalet ekologiska lantbrukare uppgår till 420 000 i Europa – en ökning med 5,4 procent
  • Antalet ekologiska förädlingsföretag uppgår till 76 000 – flest finns i Italien

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd